Hlavní obsah

Schillerová chce nižší DPH na nápoje. Drahé a zbytečné, reagují ekonomové

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Restaurační zahrádka na Staroměstském náměstí. Ilustrační snímek.

Alena Schillerová z hnutí ANO se po svém pravděpodobném návratu na Ministerstvo financí chystá přesunout nápoje podávané v restauracích zpět do nižší sazby DPH. Chce tak pomoci odvětví gastronomie.

Článek

„U DPH počítáme se snížením sazby na nealkoholické nápoje podávané v rámci stravovacích služeb z 21 procent na 12 procent,“ uvedla Alena Schillerová, bývalá ministryně financí na dotaz SZ Byznys, zda má hnutí ANO v plánu snížit DPH u potravin. Zlevnění jídla prostřednictvím snížení DPH dříve navrhovala SPD.

„Tento krok je podmínkou ekonomické stabilizace gastro sektoru, protože zvýšení na 21 procent, které prosadila vláda v rámci daňového balíčku, bylo mimo ekonomickou realitu provozů,“ dodala. Se snížením DPH na nápoje v obchodech však nepočítá.

Daň za nealko v restauračním segmentu by se tedy měla srovnat s čepovaným pivem. Do konce roku 2023 měly nealkoholické nápoje sníženou sazbu 15 %, ale od 1. ledna 2024 byly v rámci konsolidačního balíčku přesunuty do základní sazby 21 %.

Krok tehdy kritizoval nápojářský průmysl i restauratéři. Cílem vlády bylo zlevnit potraviny v doznívající inflační vlně zrušením sazby 15 procent a jejich přesunem do nové 12procentní sazby. Nápojů se to však netýkalo, což vedlo ke zdražení limonád, džusů, sirupů, ledových čajů nebo sportovních nápojů.

Neochucené minerální a kojenecké vody zůstaly v nižší sazbě 12 procent. Pokud ale nápoje obsahují přidaný cukr, sladidla, aromata a jiné přísady, jsou ve vyšší základní sazbě. V původním návrhu konsolidačního balíčku hrozilo, že se všechny vody včetně kojeneckých vod přesunou do sazby 21 procent.

„Změnu vítáme. Chápeme to jako sjednocení podmínek v restauračním a hotelovém kanálu, kde nápoje měly diskriminační sazbu oproti jídlu,“ reagoval na plánovanou změnu Michal Dyttert, prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

Analytici: hospody si zvýší marži

Analytici ovšem nečekají, že se snížením DPH dojde ke zlevnění nápojů v plné výši, to znamená o 9 procentních bodů. Část marží si nejspíš restauratéři ponechají.

„Myslím si, že to restauratéři do cen promítnou, protože jinak by byli terčem strašné kritiky. Už teď gastronomové mimo města nahání zákazníky, kde to jde, a toto je může zvýhodnit před konkurencí. Ale nemůžeme čekat, že se snížení DPH promítne do cen v plné výši,“ myslí si Michal Fanta, hlavní analytik Centra ekonomických a tržních analýz.

Také hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš si myslí, že zákazníci daňovou změnu plně nepocítí.

„Obecně to při těchto změnách daní bývá tak, že se to plně do cen nepromítá, přestože je tam nějaká snaha o kontrolu,“ řekl. Krok podle něj nedává smysl jako pomoc domácnostem, ani jako pomoc restauratérům.

„Gastro sektor zdražuje už třetí rok v řadě, podniky nabízejí kvalitnější služby, rostou a téměř nejrychleji z celé ekonomiky přidávají na mzdách. Není to krizový segment české ekonomiky. Pokud má být úprava nepřímých daní úleva domácnostem, tak to není efektivní, je to plošné a poměrně drahé. Na to upozorňují i mezinárodní instituce,“ dodal.

Doporučované