Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na Seznam Zprávách byl publikován komentář „Prodat Balíkovnu je chyba. Ať mě pošta přesvědčí o opaku“. Není důležité tvůrce textu přesvědčovat, důležitá jsou fakta, i když se někomu nelíbí.
Česká pošta prochází transformací. Doba, kdy česká poštovní správa byla stát ve státě a měla monopol prakticky na drtivou většinu komunikace, je dávno pryč. Udržovat tento stav v dnešní době už ani ne textových zpráv, ale datové komunikace by bylo jako přednášet o výhodách VHS pro sledování filmů.
Výsledek by byl stejný. Totální kolaps celé firmy, která – pokud využije svých předpokladů k naplnění dnešní poptávky zákazníků – může být nadále silným hráčem na obou trzích. Na balíkovém a tradičně poštovním.
Cílem transformace je rozdělit současnou Českou poštu na dvě samostatné právní entity. Česká pošta bude nadále poskytovat ty služby, které si u ní stát objednává a které jsou pro část obyvatel stále důležité. Jde o platby přes poštovní poukázky. Ano, ne každý dnes používá internetbanking. Jde o posílání dopisů. Ano, ne každý má datovou schránku. Jde o otevřené pobočky po celé České republice. Ano, ne každý si nechává posílat důchod na účet, ne každý má ve své obci filiálku banky. Tolik služby, které stát pro své občany zajišťuje. Za příslušnou, byť nedostatečnou kompenzaci České poště.
Druhou právnickou osobou po rozdělení současného podniku bude Balíkovna. Ta bude zajišťovat logistické a balíkové služby. Na komerční bázi. Trh balíkových zásilek je natolik silný, že nepotřebuje státní pomoc. Nejste spokojeni s doručovací službou firmy Z, P, D, G, B? V pořádku, můžete si vybrat kohokoli jiného. Nejste odkázáni na jednoho dopravce. Máte na výběr.
Argument, že „trumfovým esem Balíkovny je přitom paradoxně právě provázanost se státní Českou poštou. Nejde jen o tradici, ale také o nižší ceny a hlavně pokrytí výdejními místy v celém Česku. Synergie s ostatními službami klasické pošty je zřetelná“, je lichý po všech stránkách.
Balíkoven je po celé České republice 9509. Z toho na pobočkách a poštách Partner se bavíme o 2900 výdejních místech. Závislost na České poště z těchto čísel patrná opravdu není. Nižší ceny jsou také mýtus. Stačí se podívat na ostatní přepravní společnosti, které díky konkurenci musí tlačit ceny za přepravovanou hmotu dolů.
Balíkovna se svojí historicko-poštovní infrastrukturou svými náklady nemůže v současné době a v současném začlenění pod Českou poštu soukromníkům konkurovat. A synergie s ostatními službami klasické pošty? Bude Balíkovna zajišťovat platby přes SIPO? Poskytne na venkově finanční služby?
Česká pošta si nechrání Balíkovnu jako svatý grál. Naopak – v letošním roce otevře své pobočky dalším přepravním společnostem, aby i ony mohly na pobočkách nechat svým zákazníkům vydávat balíky. Monopol a sebestřednost České pošty, že si vystačí sama, jsou historickým předsudkem. Česká pošta má zájem o spolupráci s trhem a půjde touto cestou.
Pomůže to koneckonců i samotným obcím. Samoobslužné boxy jsou na vzestupu, ale chcete mít na návsi tři velké plechové bedny vedle sebe? Sdílení kapacit, ať už u boxů, nebo na poštách, dává smysl.
Balíkovna jako součást regulované České pošty nemá kam stoupat. V soukromých rukou může naplnit svůj potenciál. To ad jedna. Ad dva – proč by měla část firmy zaměřená na komerční služby dotovat – ano, dotovat – ty státní?
Stát si objedná službu a má za ni zaplatit. Ne z poloviny, má ji zaplatit celou. Nikdo jiný mu s jeho objednávkou nemá při placení pomáhat. Je to stejný příklad, jako kdyby přednášející na vysoké škole odpřednášel polovinu semináře a na druhou šel na oběd. Ale výplatu by chtěl celou. Úplný nesmysl.
Poslední poznámka k celému textu pana Nováka. V něm se píše, že prodej Balíkovny už dostává konkrétnější obrysy, aniž by byla veřejnosti známa její ekonomická kondice. Musel jsem si tuto pasáž přečíst dvakrát, abych se ujistil, že vidím dobře. Opravdu může někdo rozumně navrhovat, že by široká veřejnost měla znát předmět obchodní transakce ještě předtím, než začne prodej v tržním prostředí?
Takže popořádku. Česká pošta soutěží poradce, který je se svými znalostmi a zkušenostmi schopen pomoci s tak složitou operací, jako je prodej podílu státního podniku, respektive dceřiné společnosti. Tento poradce po seznámení se s detaily připraví varianty prodeje Balíkovny. Pak bude pouze a jen zodpovědností managementu České pošty, aby zvolil optimální variantu a tou se vydal.
Představa, že kdokoli na trhu odkryje karty ještě předtím, než vůbec usedne k hráčskému stolu, je hodna snad jen někoho, kdo o celé transformaci České pošty neví vůbec nic, nebo jen dělá, že o ní neví vůbec nic. Obě varianty jsou špatně.