Hlavní obsah

Komentář: Prodat Balíkovnu je chyba. Ať mě pošta přesvědčí o opaku

Radek Novák
vedoucí Katedry logistiky FPH VŠE
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Je přinejmenším zarážející, že prodej Balíkovny už dostává konkrétnější obrysy, aniž by byla veřejnosti známa její ekonomická kondice.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Proč privatizovat dlouhodobě nejzajímavější část byznysu České pošty? Podle některých nezávislých odborníků je nejvyšší čas prodat Balíkovnu možná právě proto, že Balíkovna je v dobré kondici, přičemž není šance, aby v rukou pověstně neefektivního státního podniku dlouhodobě prosperovala. Jak lze nicméně vidět v zahraničí, ekonomicky fungující státní pošta není utopie. To jen vedení naší České pošty toho není bůhvíproč schopné. A nově oznámený záměr prodat Balíkovnu je jedním z důkazů.

Česká pošta v pondělí oznámila, že Balíkovna je na prodej. Generální ředitel pošty dokonce v rozhovoru pro Seznam Zprávy řekl, že proces prodeje už vlastně dávno začal. Jakmile pošta vysoutěží konzultanta pro prodej Balíkovny, mohl by se obchod podle jeho slov uzavřít. Třeba už v horizontu jednoho roku. Ovšem konkrétních informací o tom, proč vedení České pošty došlo k tomuto rozhodnutí, máme jen velmi málo.

Jsme proto nuceni si nadále klást otázku, zda prodej Balíkovny dává smysl. A to zejména proto, že z jejích zisků lze hradit ostatní prodělečné poštovní služby, které jinak dotujeme ze státního rozpočtu.

Jak se navíc potvrdilo i v nedávném projektu Technologické agentury ČR pod vedením kolegy z Katedry logistiky FPH VŠE Michala Šebesty, trh e-commerce a s ním spojené kurýrní, expresní a balíkové služby budou s největší pravděpodobností ještě nadále růst.

Trh s doručováním balíků zažívá konsolidaci. To ilustruje i nedávný prodej Zásilkovny. Lze očekávat, že s klesajícím počtem velkých hráčů na poli balíkových služeb se do boje o tento trh zapojí další velké firmy zaměřené na e-commerce, které potřebují strategické partnery pro distribuci balíků.

Trumfovým esem Balíkovny je přitom paradoxně právě provázanost se státní Českou poštou. Nejde jen o tradici, ale také o nižší ceny a hlavně pokrytí výdejními místy v celém Česku. Synergie s ostatními službami klasické pošty je zřetelná.

Ze zmíněného interview s generálním ředitelem plyne, že nynější strategií České pošty je opustit pozici jednoho z hlavních hráčů na trhu balíkových služeb, přenechat komerčně zajímavé poštovní služby soukromým firmám a zůstat dotovaným molochem pro doručování koresponďáků, obsílek a důchodů.

V případě privatizace Balíkovny zatím není jasné, co bude přesně předmětem prodeje a jak budou například smluvně ošetřeny vazby na výdejní místa, zejména pokud jde o provoz Balíkovny na poštovních pobočkách. To může samo sebou zásadně ovlivnit prodejní cenu.

Cena Balíkovny se přitom má podle slov generálního ředitele pohybovat do čtyř miliard korun. Na první pohled se tato částka nezdá být adekvátní. Balíkovna má údajně 30procentní podíl na českém balíkovém trhu a její roční tržby se pohybují kolem šesti až sedmi miliard korun.

Je přinejmenším zarážející, že prodej Balíkovny už dostává konkrétnější obrysy, aniž by byla veřejnosti známa její ekonomická kondice. Generální ředitel v již zmíněném rozhovoru dokonce připomněl, že Česká pošta vlastně žádné ekonomické výsledky Balíkovny nemá, takže ani neví, kolik do ní bylo například v minulosti nainvestováno peněz, a tedy nakolik je zisková.

Napadají mě proto jen dvě možnosti, co se opravdu děje, a obě jsou špatné.

Buď pošta vypustila do světa informaci o tom, že prodává Balíkovnu, přičemž ale ještě neví, v jakém ekonomickém stavu tato její součást vlastně je. Tomu se mi nechce věřit, protože profesionální vedení s generálním ředitelem (ohodnoceným lépe než předseda vlády) přece musí záměr prodat Balíkovnu opřít o důkladnou ekonomickou analýzu.

Anebo vedení České pošty ekonomický stav Balíkovny zná a třeba by dokázalo mě i veřejnost přesvědčit o tom, že dává smysl se jí zbavit. Jen si bohužel tyto informace (zatím?) nechává pro sebe. I taková varianta by byla v případě státního podniku jen těžko akceptovatelná.

Doporučované