Článek
Občanští demokraté tvrdí, že dvě desítky či dvě deci vína nemají na nehodovost výrazný vliv.
„Tenhle zákon prospívá těm, co řídí. Neohrožuje dramaticky ty, co neřídí nebo jsou účastníci silničního provozu. Je to typicky liberalizační zákon. Má přizpůsobit Západu naše vnímání alkoholu za volantem,“ říká v Duelu Benda a poukazuje na toleranci, která platí na západ od našich hranic.
Anketa
V Německu či ve Francii je povoleno právě půl promile, například ve Velké Británii je to až 0,8 promile. Strana poukazuje na to, že v těchto zemích není nehodovost vyšší než v tuzemsku. V průměrné spotřebě alkoholu vedou Litevci následovaní Čechy se 14,4 litru na hlavu a Němci.
„Jsou země s vysokým uctíváním pravidel, jako je Německo. V Česku se jezdí relativně obdobně jako v Německu nebo Rakousku. Když si dáte jedno pivo a sednete za volant, budete mnohem opatrnější. Stejně jako když jedete večer a jste unavení, tak jedete opatrněji,“ říká Benda.
„Pokud si myslíme, že Češi jsou nekompetentní, tak jim nedávejme auta. Nějaká tolerance alkoholu by byla správná, protože to nepřinese větší nehodovost,“ dodává poslanec ODS.
Podle Kaduly ale ani v západní Evropě většina řidičů neví, jaká je jejich osobní hranice: „Oni vědí, že mají 0,2 nebo 0,5 (limit promile alkoholu v krvi, pozn. red.), nicméně nevědí, kolik si toho mohou dát. Většina alkoholtesterů slouží jen pro orientační informaci, jestli člověk je pod vlivem.“
Přes padesát mrtvých za sedm let
Podle analýzy, kterou Centrum dopravního výzkumu (CDV) zpracovalo pro Televizi Seznam, se ovšem i půl promile na haváriích podepisuje.
„Je zcela jasně prokázáno, že i nízké hladiny alkoholu, tzn. do 0,5 promile alkoholu, mají bezprostřední vliv na schopnosti člověka řídit motorové vozidlo. Studie uvádějí až pětinásobně vyšší riziko, že zaviním dopravní nehodu,“ oponuje v Duelu Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Řidiči, kterým naměřili do půl promile, zavinili podle analýzy CDV v letech 2012 až 2018 celkem 1 461 nehod. Zemřelo při nich 58 lidí a 1 795 jich bylo zraněno, z toho 228 vážně. Navíc způsobili škodu za 3,6 miliardy korun.
Podle Bendy jsou to ale v celkových počtech relativně nízká čísla. „Za rok je to přes 200 nehod. To nejsou gigantická čísla. A je otázka, nakolik tam alkohol hrál rozhodující roli. Vezměte si, kolik lidí je za alkohol postiženo kvůli řízení s alkoholem do jedné promile. Je to přibližně 10 tisíc osob, které jsou postiženy v přestupkovém řízení a další 4 tisíce jsou postiženy za to, že odmítly dát krev,“ říká Benda s tím, že nemá k dispozici data, která by ukázala, kolik ze zmíněných bylo v kategorii do 0,5 promile.
Nemyslíš, zaplatíš?
Přední politici ODS dosud patřili k viditelným bojovníkům za bezpečnost na silnicích. Za ministra dopravy Aleše Řebíčka například BESIP spustil svou nejmasivnější kampaň zaměřenou na pití před jízdou Nemyslíš, zaplatíš.
Poslanci občanských demokratů Zbyněk Stanjura, Miroslava Němcová či Bohuslav Svoboda zase podpořili akci Dekáda bezpečnosti silničního provozu 2011–2020.
Závazek snížit nehodovost v ČR do roku 2020 o 60 % se ale plnit nedaří. Loňský rok byl rekordní. Počet havárií stoupl téměř o tisíc na 104 764.
Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha v roce 2018 na českých silnicích zemřelo 565 lidí, což je o 63 víc než předloni a současně nejvíc za poslední tři roky. Významně přibylo usmrcených motocyklistů.