Hlavní obsah

Zůstaneme montovnou, varuje šéf průmyslníků. Vláda nedává peníze do růstu

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák vysvětluje, proč má výhrady k Národnímu plánu obnovy.Video: Seznam Zprávy

Národní plán obnovy prošel v pondělí jednáním Tripartity. Strategický dokument, kterým Česká republika požádá o schválení finančního balíčku 172 miliard korun z evropského záchranného fondu, čelí kritice průmyslníků.

Článek

Průmyslníci jsou zklamaní z Národního plánu obnovy. Podle Svazu průmyslu a dopravy pokulhávají v plánu peníze na digitalizaci, místo navržené částky 1,6 miliardy korun požadují alespoň deset miliard. Jinak je podle průmyslníků ohrožena konkurenceschopnost českých firem.

Zatím tak podle svazu zjednodušeně řečeno hrozí, že místo robotů do továren a moderních, zelených projektů, které podporuje Evropská unie, bude Česko platit projekty, které s nastartováním ekonomiky nemají nic společného.

„Jestli chceme zvýšit přidanou hodnotu, změnit se z montoven, tak potřebujeme digitalizovat. I když mě vlastně uráží říkat montovny, protože třeba Škoda Auto, světová firma, žádnou montovnou není. A ohledně těch deseti miliard, o které jsme požádali, vláda mlčí,“ vysvětluje prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Česko je „chudá nevěsta“

Podle výpočtů svazu počítá ve stávající podobě plán s podporou českého průmyslu, českých firem tak z patnácti, osmnácti procent. A to je málo.

Svaz průmyslu a dopravy ČR

- je nestátní dobrovolnou nepolitickou organizací, sdružující zaměstnavatele a podnikatele v Česku,

- je největším zaměstnavatelským svazem, který reprezentuje rozhodující část českého průmyslu a dopravy,

- je tzv. povinným připomínkovým místem k návrhům mnoha právních předpisů,

- reprezentuje 11 tisíc firem s více než 1,3 milionu zaměstnanců.

Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR

„Když jsem slyšel poprvé Národní plán obnovy, tak jsem myslel, že to bude hlavně pro průmysl, protože kdo to obnoví, kdo restartuje ekonomiku, kdo ji posune? A bohužel už od srpna, kdy se na tom pracuje a kdy jsme dali první podněty a doporučení, je strašně moc věcí, které podle našeho názoru nepatří do odolnosti a podpory konkurenceschopnosti firem,“ říká pro SZ Byznys šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák a srovnává s jinými evropskými zeměmi, kde je podpora průmyslu větší.

„Ve většině zemí je to kolem 30, 40 i více procent, takže vláda rozhoduje špatně. Mám strach, že vláda se na to dívá jen z pohledu, že se přihrnou penízky, ale to je špatně. My musíme mít nějakou vizi, musíme vědět, co chceme, tak jako v každé firmě. Přece mám strategii. A když mám nějaké peníze navíc, tak přece musím vědět, kam je dát, jak posílit firmu. A tak by se měl chovat stát,“ komentuje plán obnovy Hanák a věří, že se dalším vyjednáváním s vládou dostanou na 25 až 30 procent podpory tak, jak to má třeba Portugalsko. Vzorem podle něj v tomto ohledu můžou být Bulharsko a Rumunsko.

Česko brzdí podle Hanáka rezortismus

Andreji Babišovi vyčítá „rezortismus“. Ještě před časem byl Jaroslav Hanák podle vlastních slov přesvědčen, že patříme mezi dvacítku nejprogresivnějších, nejúspěšnějších zemí. Teď má o budoucnost průmyslu strach.

„Jestli k tomu budeme přistupovat takhle a premiér a Úřad vlády nezvládnou ten strašný rezortismus, tak to fungovat nebude,“ obává se muž, který svaz vede deset let.

Jaroslav Hanák

Podnikatel v dopravě.

V roce 1990 se v Prostějově stal ředitelem tamního ČSAD. Podnik byl v roce 1992 transformován na akciovou společnost a o rok později změnil svůj název na FTL – First Transport Lines. Hanák se stal předsedou představenstva a později také jejím majoritním vlastníkem.

Od dubna 2011 prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Další funkce v minulosti:

- místopředseda Rady hospodářské a sociální dohody ČR (Tripartity) za stranu zaměstnavatelů a podnikatelů,

- poradce prezidenta ČR Miloše Zemana pro oblast průmyslu, dopravy a stavebnictví,

- člen Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst.

Podle něj je v plánu obnovy spousta věcí, které patří do státního rozpočtu. Proplácení důchodů, úhrada části mzdových nákladů pro učitele, financování inkluze na školách, nákupy výpočetní techniky pro úřady. Plán musí být hotov k předložení do dubna.

„Je tam dokonce budování archivu nebo Zelená úsporám. Vždyť to tam nepatří, to patří do modernizačního fondu. Česká republika nedopadne při prvním odevzdání dobře, protože Evropská komise řadu věcí vyškrtne. Může si pan předseda vlády myslet, co chce,“ tvrdí Jaroslav Hanák a dodává: „Už zase rezorty vytáhly ze šuplíku ty svoje staré projekty a na těch 172 miliard je dnes už 60 miliard dalších. Na vládě sedí zástupci rezortů, nesedíme tam ani já, ani Vladimír Dlouhý nebo někdo z byznysu, abychom řekli svůj názor. Takže mám obavy, že to nebude dobře odevzdáno a nesplní to ten účel,“ stěžuje si „hlas“ průmyslníků Hanák.

Problém je podle něj i v komunikaci. Ministerstvo průmyslu s nimi pravidelně mluví, ale svaz vystupuje jen v roli konzultanta. Úředníci si prý jejich názor vyslechnou, ale nic se nemění.

„Abych ale nebyl nespravedlivý, třeba na vědu, výzkum a vývoj se přidalo 7 a půl miliardy. Byl bych nespravedlivý, kdybych neřekl, že nám aspoň v něčem vyhověli,“ říká šéf svazu.

Doporučované