Hlavní obsah

Zuckerberg se omluvil za výpadek. Uživatelé znovu hlásí problémy

Foto: Flickr.com - Anthony Quintano

Americký podnikatel Mark Zuckerberg.

Americký miliardář se za pondělní několikahodinový výpadek Facebooku a dalších pod něj spadajících sociálních sítí omluvil. Po celém světě porucha zasáhla 3,5 miliardy uživatelů. Drobnější poruchy se objevují i v úterý.

Článek

Za chybnou změnou konfigurace, která v pondělí způsobila několikahodinový výpadek služeb společnosti Facebook, nebyl žádný zlý úmysl nebo záměr. Informoval o tom dnes americký internetový gigant, který dříve neuvedl jasně, zda byla změna konfigurace plánovaná anebo zda někdo schválně zasáhl do jeho serverů.

Incident opět ukázal obrovskou moc technologických gigantů provozujících sociální sítě. Hodiny museli lidé z celého světa být bez již běžných prostředků pro pracovní komunikaci nebo pro kontakt s rodinou či přáteli. Šlo zejména o aplikace Instagram, WhatsApp či Messenger, s problémy se potýkaly také společnosti Amazon, Google, T-Mobile a Twitter. Výpadek zasáhl i malé podnikatelské subjekty, které sociální sítě využívají pro kontakt se zákazníky.

Podle internetové platformy DownDetector, která se zaměřuje na poskytování informací o stavu webových stránek a služeb, bylo po celém světě nahlášeno 10,6 milionu případů poruch. Klesly také ceny firemních akcií, které si odepsaly 4,9 procenta. Odborníci upozornili, že Zuckerberg tak přišel asi o šest miliard dolarů (zhruba 131 miliard Kč). Jde ale jen o ztráty hypotetické, protože ceny akcií v čase klesají i stoupají, a dokud jejich vlastník akcie neprodá, o skutečné ztráty nejde.

Společnost se domnívá, že šestihodinový výpadek, který byl největší od roku 2008, způsobilo chybné nastavení jejího vnitřního systému. To pak vedlo k přerušení výměny informací mezi servery a datovými centry, což mělo negativní lavinový efekt na její aplikace a sítě. Podle britské BBC Facebook aktuálně pracuje na pochopení, kde se stala chyba, a snaží se zajistit, aby byla „infrastruktura do budoucna odolnější“.

Podle serveru The New York Times se celou situaci podařilo vyřešit až poté, co technici resetovali servery v kalifornském datovém centru. Facebook nicméně toto tvrzení nepotvrdil. O chybě v konfiguraci systému mluvili před prohlášením společnosti také bezpečnostní experti, kteří situaci sledovali, informovala agentura Reuters.

Zakladatel společnosti Facebook se za komplikace spojené s rozsáhlým výpadkem před uživateli sociálních sítí omluvil. „Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger jsou znovu on-line. Omlouváme se za dnešní výpadek. Vím, jak moc se spoléháte na naše služby, abyste mohli zůstat ve spojení s lidmi, na kterých vám záleží,“ napsal 37letý šéf Facebooku hned poté, co se výše jmenované sítě vrátily do plného provozu.

Zprávy o potížích u služeb Facebook, Instagram a WhatsApp se objevili také v úterý večer. Počty nahlášených komplikací jsou nicméně výrazně nižší než při rozsáhlém výpadku, který tyto služby zasáhl v pondělí večer, informoval server DownDetector.

Doporučované