Článek
Žaloba, kterou ke kalifornskému soudu podala startupová společnost Six4Three, tvrdí, že šéf Facebooku Mark Zuckerberg se na zneužívání uživatelských dat osobně podílel. Mají to dokazovat tisíce osobních e-mailů, které zachycují konverzace mezí ním a užším vedením Facebooku. Zuckerberg chtěl podle žaloby dosáhnout za pomoci osobních dat 87 milionů uživatelů finančního prospěchu a likvidace konkurence. Společnost však všechna obvinění odmítá.
E-maily, které byly předloženy soudu jako důkazy, prozatím zůstávají v utajení. Facebook má čas do 29. května na to, aby podal návrh na jejich nezveřejňování, jinak se zpřístupní i veřejnosti. Podle obvinění se společnost snažila zabránit zneužívání osobních informací svých uživatelů pouze navenek, zatímco ve skutečnosti celý systém aktivně zneužívala. Z korespondence má vyplývat, že sociální síť byla přímo nastavena tak, aby data mohla být využívána jako zbraň v konkurenčním boji.
Součástí žaloby jsou i tvrzení, že Zuckerbergovo nedávné vystoupení v americkém Kongresu bylo přinejmenším zavádějící, když vykreslilo Facebook jako oběť celého skandálu se zneužíváním dat společností Cambridge Analytica. Zuckerberg se měl vědomě ke zneužívání dat uchýlit již v roce 2012 ve snaze získat konkurenční výhodu poté, co Facebook nestihl včas přizpůsobit své služby nástupu chytrých telefonů.
Řadě developerů, kteří pro Facebook vyvíjeli interní systémy, měl Zuckerberg nabídnout přístup k osobním datům uživatelů jako součást obchodní strategie. Jakmile však společnosti začaly informace využívat ke svému vlastnímu fungování, Facebook jejich vývoj pomocí těch samých nástrojů kontroloval a následně je měl využít k tomu, aby příliš úspěšnou konkurenci zničil, nebo jinak poškodil tím, že společnosti od dat následně odřízl, aniž by porušovaly jakékoliv obchodní podmínky. Žaloba tvrdí, že celý plán vymyslel a provedl právě Zuckerberg a vyšší manažeři Facebooku.
Facebook se u soudu brání dodatkem o svobodě slova, který podle něj chrání exekutivní rozhodnutí společnosti neposkytovat uživatelské údaje třetím stranám. Podle žaloby však Facebook jednoduše zneužil své dominantní postavení na trhu k ničení konkurence a obelhávání svých uživatelů.