Článek
Jsou to především částky spojené s propadem tržeb, do konce dubna to bylo 36 milionů korun, v dalších měsících by to mělo být až 25 milionů. Na dotaz ČTK to dnes po jednání Krizového štábu Libereckého kraje řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Liberecký kraj kvůli úbytku cestujících v souvislosti s uzavřením škol a omezením výroby v podnicích postupně veřejnou dopravu zredukoval. Po dohodě s dopravci zrušil zhruba 20 procent autobusových a 15 procent vlakových spojů. Počet cestujících klesl postupně až na desetinu. S obnovením výroby spojů přibylo, ty školní začnou jezdit od 25. května. I když cestujících postupně přibývá, stále je jich podle Půty sotva 30 procent počtu před koronavirovou pandemií.
V částečně omezeném provozu zůstane podle Půty veřejná doprava zřejmě až do konce letních prázdnin. Třeba přeshraniční spoje začnou zřejmě jezdit až 13. června. Týkat se to bude dvou vlakových linek do Německa přes Žitavu a také linky přes Harrachov do polské Sklářské Poreby a tří autobusových linek, které z Polska vozí zaměstnance do podniků v Libereckém kraji. Záleží ale na postoji polské strany. „Od začátku června připravujeme rozjezd prvních turistických autobusů a další vlnu pak od července,“ řekl liberecký hejtman.
V asociaci odhadly podle Půty kraje ztráty z dopravy v souvislosti s novým koronavirem na 1,3 miliardy korun. „My teď budeme s panem ministrem Karlem Havlíčkem (za ANO) jednat o tom, jestli se ve státním rozpočtu nenajdou peníze alespoň na částečnou kompenzaci, protože ta zátěž pro krajské a obecní rozpočty v případě městské hromadné dopravy, bude velká. Peníze budou ve svých rozpočtech hledat jen obtížně,“ dodal Půta.