Hlavní obsah

Ztráty dopravců z kolon do Německa rostou do stovek milionů

Foto: ČTK

Ilustrační foto.

Ztráty kamionových dopravců kvůli kolonám u hranic s Německem dosahují desítek až stovek milionů korun. Přepravy tak nabírají velká zpoždění. Důvodem je povinné testování řidičů před vjezdem do Německa.

Článek

Pozitivní test zatím mělo 0,65 procenta šoférů, uvedlo sdružení dopravců Česmad Bohemia. Na začátku příštího týdne firmy opět očekávají velké problémy.

Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.

Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi 2000 korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun. Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstala stát ve frontách u hranic. Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.

Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent. Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.

Zpoždění kamiony nabírají především kvůli povinným testům před cestou do Německa. Podle průzkumu firmy otestovaly v prvních dnech tisíce svých řidičů, přičemž pozitivní test mělo 0,65 procenta z nich. Problémy jsou i s testovacími kapacitami. „Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity,“ zdůraznilo sdružení.

Německá opatření zasáhla i do železniční osobní dopravy. České dráhy i RegioJet už o víkendu zastavily všechny své linky směřující do Německa. Provoz chtějí obnovit po zmírnění restrikcí.

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test. Rozbor potřebují i lidé, kteří chtějí Německem projet, v takovém případě ale musí tranzit doložit humanitárními důvody. Výjimku z opatření mají pendleři v takzvané kritické infrastruktuře.

Doporučované