Hlavní obsah

Zrušené večírky, pád gastronomie. Jednička ve výrobě sektů škrtá plány

Ředitel Bohemia Sektu Ondřej Beránek popisuje plány a škrty v investicích kvůli pandemii covidu-19. Natočeno den po rozvolnění opatření vládou.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Ovlivnila je zavřená gastronomie i zákaz akcí a firemních večírků, kam dodávali tichá i šumivá vína. Lidé přesto v pití sektu v létě vytvořili rekord, říká šéf společnosti Bohemia Sekt.

Článek

Za 11 měsíců Češi dohnali to, o co přišla náhlým výpadkem kvůli lockdownu firma Bohemia Sekt na jaře. V pití sektu vytvořili lidé v létě rekord, o kterém v tuzemské jedničce na trhu mluví jako o druhých Vánocích. Nejsilnější bývá totiž právě prosinec - a to je vzhledem k situaci letos velká neznámá.

„Můžeme říct za těch 11 měsíců, že o co se prodalo méně v gastronomii, tak o to se více prodalo v maloobchodě, v řetězcích a samozřejmě také v e-commerce. Online nakupování zaznamenalo obrovský boom. My evidujeme v našem e-shopu dvou a půlnásobné tržby ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a téměř trojnásobek objednávek,“ říká pro SZ Byznys Ondřej Beránek, ředitel Bohemia Sektu, což je v produkci sektů jednička na českém trhu.

Ani v běžném roce si šéf firmy sídlící ve Starém Plzenci netroufá odhadovat, jaký rok bude. Většinou je i pro něj prodej šumivých vín kolem silvestra velkým překvapením a on tak do poslední chvíle netuší, jak silný rok skutečně očekávat. Letos je situace o pandemii koronaviru komplikovanější. „Třicet procent celoročních prodejů sektů nám dělá právě konec roku, uvidíme, jak zareagují zákazníci. Pokud by se podařilo zopakovat loňská čísla, tak to považujeme za úspěch,“ říká Ondřej Beránek s ohledem na to, že v prosinci také často právě jejich produkty „tekly proudem“ na firemních večírcích, které jsou letos z drtivé většiny zrušené.

Plány musí počkat

V letošním roce museli v investicích škrtat. O rok se odkládá dokončení největší investice, vybudování nové zpracovny hroznů ve vinařství Víno Mikulov, jedné z firem patřících do společnosti Bohemia Sekt. V tomto případě se jedná o investici v celkovém objemu 200 milionů korun. Několik desítek milionů, se kterými se počítalo na letošní rok, přesunou na ten příští.

„Hlavně z toho důvodu, že když na jaře přišel covid, tak jsme o něm věděli všichni mnohem méně, než víme teď. Nejistota panovala v celé Evropě. Odložili jsme ty investice, kde jsme byli závislí na zahraničních dodavatelích, protože jsme nevěděli, jak se bude vyvíjet situace v Itálii, Německu. Ať už po ekonomické stránce, tak kvůli zahraničním technikům, aby mohli u nás instalovat nové technologie,“ vysvětluje pozastavení plánů ve firmě Ondřej Beránek.

Bohemia Sekt

výroba ve Starém Plzenci

2019: prodaných 29 milionů lahví

v kategorii šumivých vín a sektů: jednička na trhu v tuzemsku (60–70 %)

tichá vína: do skupiny patří značky Víno Mikulov, Habánské sklepy, Vinařství Pavlov a Chateau Bzenec.

Mezitím sice vybudovali čistírnu odpadních vod ve Vinařství Mikulov a využili karantény ke zmodernizování návštěvnického centra ve Starém Plzenci, museli ale odložit výsadby nových vinic.

„Do vlastních vinic intenzivně investujeme už od roku 2011, každý rok vysazujeme několik hektarů. Vzhledem k tomu, že se musí sazenice révy objednávat minimálně s ročním předstihem, na jaře v té nejistotě jsme rozhodli, že na rok přerušíme. Soustředíme se na dopěstování těch mladých, ještě neplodných vinic, které jsme vysazovali předtím,“ doplňuje Beránek za lídra trhu.

Bohemia Sekt

Historicky největší akvizicí firmy byl v roce 2005 nákup lihovinových značek.

V tomto segmentu se snažili vybudovat třetí pilíř jejich podnikání.

V roce 2017 se rozhodli soustředit výhradně na tichá a šumivá vína, segment lihovin opustili.

Propouštění podle něj nehrozí, problémem však byly zavřené hranice a tím pádem absence zahraničních pracovníků. Právě vinohradnictví je podle něj obor, který se bez ruční práce neobejde. Ve firmě navíc úplně odbourali papír. Veškeré schvalování probíhá elektronicky.

Doporučované