Článek
Když se v září rušily akce spojené s vinobraním, vinaři doufali, že se situace na podzim zlepší. Své naděje vkládali zejména v tradiční svatomartinské košty. Současná koronavirová opatření týkající se zákazu shromažďování více než šesti osob však znemožnila i ty. Od středy jsou navíc zavřené také restaurace, do kterých vinaři své nápoje často distribuují. Někteří výrobci jsou proto jen na 50 procentech běžného prodeje.
Situace nejvíce zasáhne střední a malá vinařství. „Běžně prodávám hodně vína ze sklepa při degustacích. Ty jsem ale musel odříct kvůli koronaviru. Zákazníci nejsou,“ stěžuje si provozovatel malého rodinného vinařství Jan Koubek. V době koronavirové krize začal prodávat vína přes e-shop. „Můj prodej je letos zhruba poloviční, než bývá normálně. Internet mě nezachránil. Tam prodám jen minimum,“ dodal Koubek.
Vinařům zmařily plány i zavřené restaurace, kam běžně distribuují. Začali proto cílit na velké prodejní řetězce a vinotéky. „Skoro každý den mi chodí nabídky. Dohromady jich je kolem dvaceti za měsíc,“ uvedl provozovatel brněnské vinotéky Pavel Nešpůrek. Kamenné prodejny však mají své limity a nemohou odebírat vína od každého vinaře, který přijde.
Tato možnost distribuce navíc problém řeší jen částečně. „V obchodech je obrovská konkurence, a proto to pro nás není tak výnosné,“ sdělil majitel vinařství v Mikulově Pavel Mayer. Vinaři musí kvůli nízkému odbytu zlevňovat. „Viděl jsem, že se prodávají vína i za 45 korun. To já ale dělat nechci. Nevyplatí se mi to,“ dodal Mayer.
Nefunkční prodejní řetězec ovlivní všechny vinaře. „Zatím obecně odhadujeme propad prodeje o více než 30 procent oproti loňskému roku. Obávám se ale, že to bude ještě horší,“ řekl ředitel Českého vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Podle Mayera se poslední tři týdny navíc prodej vín úplně zastavil. „Nejsou turisti, a jelikož prodáváme hlavně ze sklípku, tak u nás nikdo nic nekupuje,“ uvedl Mayer. Nějaké zásoby mladého vína, jako je například i to svatomartinské, si předem vytvořil. Přesto ale očekává ztráty. „Běžně prodáme tak tisíc lahví, letos jich tak symbolicky rozdám kolem 300,“ dodal vinař z Mikulova.
Nejziskovější měsíce jsou podle producentů vína listopad a prosinec, a to kvůli degustacím, vánočním večírkům a velkým vinařským akcím, jako jsou zejména tradiční svatomartinské slavnosti. Tyto události ale letos museli pořadatelé zrušit. „Je nám to moc líto, ale opravdu není možné kvůli současné situaci uspořádat venkovní akce, kde budou tisíce lidí degustovat vína,“ sdělil Machovec.
Každé víno, které vinař chce prezentovat jako svatomartinské, musí mít ochrannou známku. „To znamená, že víno prošlo kontrolou u komise. Ta určí, zda nápoj splňuje parametry, které jsou dané pro vína svatomartinská. Ta jsou vyrobená zrychleným postupem, jsou lehčí, svěžejší a ovocnější,“ vysvětlil prezident Českého svazu vinařů Tibor Nyitray.
Dá se očekávat, že o známky bude menší zájem než v předchozích letech. „Letos budeme přihlašovat tři vína jako svatomartinská. Dohromady počítáme, že to bude 18 až 20 tisíc lahví. To je asi o deset tisíc lahví méně než loni,“ uvedl Milan Sedlák z rodinného vinařství Sedlák. Vinaři se bojí, že nebude odbyt, a proto přizpůsobují nabídku poptávce. „Nevědí, jestli by ta vína uplatnili, a proto si o známku nezažádají. To víno se nezkazí, zůstane, ale nepůjde na pulty jako svatomartinské,“ dodal Machovec.
Lidem nezbývá nic jiného než oslavit svátek sv. Martina pouze doma v rodinném kruhu. „Věřím, že dobře upečená husa se svatomartinským vínem bude chutnat i doma,“ dodal Nyitray.