Článek
Automobilky dnes ve společném sdělení uvedly, že budou usilovat o úplné sloučení formou fúze, akcionáři obou podniků budou v nově vytvořené společnosti vlastnit po 50 procentech. Rady obou skupin pověřily své týmy, aby dokončily jednání a v nadcházejících týdnech dojednaly závazné memorandum o porozumění.
Nikoli pro výnosy, ale kvůli šetření
Sloučená firma bude schopna sdílet náklady na vývoj elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii, díky čemuž ušetří peníze. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (94,4 miliardy Kč), aniž by musely zavírat továrny. Roční tržby sloučeného podniku by měly dosáhnout 170 miliard eur, prodej aut by se měl pohybovat kolem 8,7 milionu ročně.
Gigant v prodejích, čtvrtý za titány
Nový podnik se tak v prodejích zařadí těsně před General Motors – o čtyři sta tisíc – a za titány jako aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, Volkswagen a Toyota, kteří ročně prodávají mezi deseti až jedenácti miliony aut (přesná čísla ve videu).
FCA vyplatí akcionářům mimořádnou dividendu, na kterou vynaloží celkem 5,5 miliardy eur. Předá jim i své akcie v divizi na výrobu robotů Comau. PSA pak na své akcionáře převede 46procentní podíl ve výrobci automobilových součástek Faurecia.
Kdo podnik povede?
Sloučená skupina bude mít sídlo v Nizozemsku. Předsedou správní rady se stane John Elkann z FCA. Ředitel PSA Carlos Tavares bude generálním ředitelem celé skupiny. S akciemi sloučené firmy se má obchodovat na burzách v Paříži, Miláně a New Yorku.
Dohoda přichází v době, kdy automobilky po celém světě bojují s poklesem poptávky a vyvíjejí nové pokročilé technologie a energeticky čistší auta, aby splnily stále přísnější emisní pravidla.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire dohodu obou firem vítá. Podle něj poskytne oběma skupinám potřebnou sílu k investicím do čistších technologií a k řešení náročných úkolů v odvětví. Francouzská vláda už ale dala najevo, že bude pozorně sledovat, aby skupina zůstala ve Francii.