Článek
Založení datové schránky
Existují tři způsoby, jak si schránku založit. Online, osobně na pobočce Czech POINT nebo poštou.
Online
V současné době asi nejpohodlnější cestou je založení datové schránky online na adrese mojedatovaschranka.cz.
Zřízení schránky je možné přes portál eIDENTITA.cz. Na serveru existuje několik variant, jak se přes něj přihlásit. Patří mezi ně eObčanka, Mobilní klíč eGovermentu, služba mojeID nebo také novinka v podobě Bankovní identity.
Pokud tuto službu vaše banka nabízí, přihlásíte se do ní jako do svého internetového bankovnictví. Tím se dostanete do portálu eIDENTITA a můžete si datovou schránku zřídit z domova.
Přihlašovat se do schránky pak budete pomocí stejných údajů, jaké jste použili při jejím zakládání. Případně můžete zažádat o zvláštní přihlašovací údaje.
Czech POINT
Pobočky sítě Czech POINT můžete najít na vybraných provozovnách České pošty. Dále například na městských či obecních úřadech. Celkem můžete Czech POINT najít na více než sedmi tisících míst, a to jak na území České republiky, tak v zahraničí. Kompletní seznam míst je dostupný na webových stránkách této služby.
S sebou stačí vzít jen svůj občanský průkaz, případně cestovní pas. Pokud si datovou schránku zakládáte jako podnikající fyzická nebo právnická osoba, je nutné, abyste byli zapsaní v registru osob. Pokud v něm nejste, budete muset dodat listinu dokládající oprávnění k podnikání.
Pokud za vás vyřizuje datovou schránku někdo jiný, bude potřebovat také plnou moc. Nicméně v případě, že datovou schránku zakládá někdo ve vašem zastoupení, bude žádost posuzovat Ministerstvo vnitra a celý proces se může protáhnout.
Většinu žádostí úředníci vyřeší přímo na místě do několika minut. Žadatel si pak odnáší potvrzení o zřízení datové schránky společně s identifikátorem datové schránky. Potvrzení o tom, že všechno proběhlo v pořádku, a také návod na přihlášení vám pak úřad pošle e-mailem (případně poštou na vámi uvedenou adresu).
Na pobočkách Czech POINTu můžete také žádat o zneplatnění přístupových údajů, znepřístupnění datové schránky nebo si zde lze nechat vygenerovat nové přístupové údaje.
Poštou
Zůstává také možnost zažádat o datovou schránku v listinné podobě. Formuláře, které je nutné vytisknout a ručně vyplnit, je možné stahovat na portálu datoveschranky.cz, který funguje pod Ministerstvem vnitra. Rozdílné dokumenty budou potřebovat fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby.
Elektronický formulář je dostupný online, pro jeho vyplnění budete potřebovat speciální program Software602 Form Filler.
Vyplněnou žádost opatřenou úředně ověřeným podpisem (zajistit jde na pobočkách Czech POINT) pošlete na adresu Ministerstva vnitra. Datovou schránku pak budete mít aktivní obvykle do tří dnů.
Povinnosti a na co si dát pozor
V momentě, kdy si založíte datovou schránku, s vámi začnou úřady komunikovat výhradně jejím prostřednictvím. Je tedy nutné si ji pravidelně kontrolovat.
Ze zákona pak mají povinnost mít datovou schránku všechny orgány veřejné moci, právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, advokáti, daňoví poradci a insolvenční správci.
Datové zprávy se ve schránce uchovávají po dobu 90 dnů. Pokud jde o důležité dokumenty, určitě si je z datové schránku zálohujte do počítače.
Doručení dokumentů
Zpráva v datové schránce se považuje za doručenou okamžikem, kdy se uživatel s oprávněním číst zprávu přihlásí k datové schránce (tedy ještě aniž by datovou zprávu otevřel).
Pokud se tak nestane, je zpráva považována za doručenou desátým dnem po dodání zprávy do datové schránky (tzv. doručení fikcí – pokud odesílatel nezakázal doručení tímto způsobem).
Pozor – to znamená, že z právního hlediska se na datovou zprávu doručenou fikcí pohlíží jako na doručenou, i když jste ji vůbec neotevřeli.
Zdroj: mojedatovaschranka.cz
Samotné zřízení datové schránky je zdarma. Pokud člověk ztratí nebo zapomene své přístupové údaje, může požádat o jejich zneplatnění a vydání nových. První vydání nových údajů je zdarma.
Pokud o ně ale budete žádat opakovaně vícekrát během tří let, zaplatíte za každou žádost 200 korun.