Článek
Aplikace je ve světě v provozu už dva roky. Jako první ji vyzkoušeli Norové. Česká verze je spuštěna měsíc a už ji využilo 20 tisíc lidí.
S čím aplikace pomůže?
Jde o online aplikaci, která poradí na letišti při sledu různých událostí. A to když zjistíte, že je let zpožděný nebo úplně zrušený. Nebo stojíte u pásu a vaše zavazadlo nikde.
„V aplikaci si naklikáte odkud kam letíte, co se stalo a jaké je například zpozdění. Kalkulátor vám vypočítá, jaká máte v dané situaci práva,“ vysvětluje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra České republiky.
Aplikaci získáte bezplatně na webu Evropského spotřebitelského centra České republiky www.evropskyspotrebitel.cz/kalkulator
Zpozděný let
Dopravce se o vás musí postarat při významnějším zpoždění letu. Při nejkratších letech v rámci EU do 1500 kilometrů se jedná o zpoždění nad dvě hodiny. Tady už máte nárok na bezplatné občerstvení. V případě delšího čekání by měli poskytnout i ubytování. To vše vám k vašemu letu sdělí aplikace.
Ztráta kufru
Pokud kufr nedorazí do cílové destinace s vámi, musíte jít na speciální přepážku, kde se hlásí problémy se zavazadly. Na místě si nechte vystavit tak zvaný PIR report, což je zpráva o mimořádnosti. S tím se obracíte na leteckou společnost, kde vám poskytnou informace, kdy kufr dodají.
„Do té doby si ale potřebujete zakoupit nějaké věci, hygienické potřeby, případně základní ošacení, šortky, plavky a tak dále. Zpětně pak jdete za dopravcem a žádáte skutečně vzniklé škody a prokazujete je účtenkami,“ vysvětluje Ondřej Tichota.
Někdy to bývá problematické, protože kufry dorazí později a někteří cestující tak nakoupí více věcí. To zpětně je těžko vymahatelné.
„Řešili jsme situaci, kdy si paní nutně potřebovala na letišti v Duty Free nakoupit drogerii za 3 tisíce korun. Tak to u dopravce neprošlo,“ říká Ondřej Tichota.
Více v úvodním videu. Rozhovor je součástí pořadu Letní ráno, který vysílá Televize Seznam celé prázdniny každý všední den od 8 do 10 hodin.
Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.