Článek
Aby se Boeing vrátil zpět na cestu úspěchu, současný šéf společnosti podle svých slov pracuje na znovuobnovení vztahů s „rozzlobenými leteckými společnostmi“ a získává zpět důvěru mezinárodních regulačních orgánů. „Upřímně, je toho více, než jsem si myslel,“ řekl Calhoun v rozhovoru.
Předchozí šéf Boeingu Dennis Muilenburg byl v prosinci 2019 sesazen ze své pozice. Podle představenstva bylo nutné po řadě „trapných neúspěchů“ vedení vyměnit. Calhoun se následně formálního vedení firmy ujal v lednu. Do vedení firmy byl však zapojen už od roku 2009.
Ještě před dosazením na nejvyšší pozici Calhoun dřívějšího šéfa důrazně bránil. V listopadu v rozhovoru pro televizi CNBC dokonce prohlásil, že Muilenburg „udělal vše správně“ a rozhodně by neměl rezignovat. O měsíc později ho představenstvo sesadilo a na jeho místo oznámilo právě Davida Calhouna.
Anketa
V současné době, kdy Calhoun sedí na místě šéfa, sdělil, že bývalý ředitel překračoval limity v produkci společnosti více, než byl celý dodavatelský řetězec schopen unést. „Nikdy nebudu schopen posoudit, co k takovému přetlaku Dennise motivovalo. Možná to byla cena akcií, která v té době byla na historické úrovni a stále rostla,“ vysvětloval.
Úspěchy naznačovaly, že je dobrý
Zajímavé je, že do této chvíle jak David Calhoun, tak ani zbytek představenstva společnosti Boeing Muilenburgovu strategii nikdy veřejně nezpochybnili, částečně proto, že před prvním pádem letounu 737 MAX na indonéském pobřeží v říjnu 2018 firma prožívala nejlepší období v historii. Kromě toho představenstvo věřilo, že bývalý šéf Muilenburg, který byl v Boeingu zaměstnán po celou svou kariéru, je dostatečně informován o aktuální situaci a o rizikách spojených se zvyšováním výroby.
„Podporovali jsme minulého ředitele, jelikož jeho dosavadní úspěchy naznačovaly, že je opravdu dobrý v tom, co dělá. Rizika jsme se nebáli,“ okomentoval kritiku Calhoun.
Jedním z prvních úkolů nového ředitele bylo vyrazit na tzv. „omluvné turné“ k mnoha rozhořčeným zákazníkům a spolupracovníkům. První zastávkou byl Bílý dům.
Boeing v oblacích
Dalším Calhounovým krokem bylo společně se zaměstnanci Boeingu prozkoumat, co je třeba na problémových letadlech udělat, aby znovu získala certifikaci. V rozhovoru následně poznamenal, že podle výpočtů spojených s opravami a technickými problémy by letoun mohl získat potřebný doklad už v létě letošního roku.
Při navrhování strojů 737 MAX se společnost dopustila „fatální chyby“. Piloti letadel museli čelit selhávání nového softwaru, který sehrál klíčovou roli při nehodách leteckých společností Lion Air a Ethiopian Airlines. Calhoun ovšem naznačil, že piloti z Indonésie a Etiopie „nemají se softwarem tolik zkušeností, které mají piloti v USA“, což bylo podle něj součástí problému.
Na otázku, zda věří, že by američtí piloti dokázali poruchu softwaru vyřešit, chtěl promluvit Calhoun mimo záznam, což reportéři z The New York Times odmítli. „Zapomeňte na to,“ řekl pak. „Ale odpověď byste uhodli.“
Současný CEO Boeingu předpovídá, že bude trvat roky, než se firma dostane zpět na výsluní. Podle informací serveru The New York Times představil Calhoun v úterý na schůzce se svým vedoucím týmem nový žebříček hodnot, který – jak doufá – bude inspirovat zaměstnance stále pracující na to, aby se 737 MAX vrátil do provozu.
Americká společnost se topí v problémech v posledních dvou letech. Situace vyvrcholila letos v lednu, kdy firma poprvé od roku 1962 nedostala žádnou novou objednávku. Většina zákazníků se vyhýbá novým objednávkám strojů 737 MAX do té doby, než je letečtí regulátoři znovu pustí do provozu.