Článek
Ceny České hudební akademie inspirované americkými Grammy. Jejich cílem je zachytit a ocenit to nejaktuálnější z populární hudby. Od jejich vzniku se ale hudba proměnila mnohem více než jejich pravidla. Proto Andělé v poslední době prošli zásadními změnami. Minulý rok málem nebyli, zachránila je nová pořadatelská agentura a vdechla jim jinou tvář.
„Ceny Anděl budou letos jiné, než jak na ně byli lidé dosud zvyklí. Navážou na minulý rok, kdy byly v takovém netradičním hávu, ale pod heslem zpátky muzikantům,“ přibližuje Jan Vedral, předseda České hudební akademie a šéfredaktor časopisu Headliner.cz.
Platí, že co Čech, to muzikant. Ale nezačalo platit také, že co Čech, to hudební cena?
Ankety typu Český slavík nebo Žebřík dobře zachytí popularitu, ale jejich aktuálnost je diskutabilní, hlasují v nich laici podle svých preferencí. Navíc přejí spíše etablovaným jménům.
Určitým protipólem k nim jsou ceny Vinyla a Apollo. Odborné poroty složené převážně z hudebních kritiků hodnotí buď inovativnost a originálnost (v případě Vinyly), nebo s důrazem na uměleckou kvalitu (Apollo).
Andělé zaujímají středovou pozici. Promítá se v nich jak kvalita, tak aktuálnost a popularita. Ostatně, hodnotí také promotéři a i samotní hudebníci. „Do samotné akademie jsme přizvali muzikanty. Podle klíče jsou přizvaní ti, kteří v minulosti Anděla dostali. Protože v tom průsečíku hudebních názorů, kterým Česká hudební akademie je, jsme zjistili, že hlas muzikantů byl do této chvíle opomíjený. Kdo by měl znát přitom hudbu lépe než oni,” přibližuje Jan Vedral další změny.
Nově jsou umělci oceňováni za sólové výkony. Kateogorie Zpěvák a Zpěvačka se transformovaly na modernější - Sólového interpreta a Sólovou interpretku. Kromě toho dostály změn i žánrové ceny. Jakých? Pusťte si úvodní video.