Hlavní obsah

Zpackaná tiskovka, příběh se pořádně neprodal v zahraničí, kritizuje vládu expertka

Foto: Profimedia.cz

Premiér Andrej Babiš (ANO) s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD).

Tisková konference neměla být v sobotu večer a měla být daleko lépe připravená. V rozhovoru pro Seznam Zprávy to řekla expertka na komunikaci Denisa Hejlová, která vede Katedru marketingové komunikace na FSV UK.

Článek

Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr vnitra a zahraničí Jan Hamáček (ČSSD) v sobotu večer narychlo svolali tiskovou konferenci na Ministerstvu zahraničí, aby oznámili, že české bezpečnostní složky mají důvodné podezření, že do výbuchu ve Vrběticích na Zlínsku v roce 2014 byli zapojeni příslušníci ruské tajné služby.

Podle šéfky Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Denisy Hejlové je načasování takto významné tiskové konference špatně. Podle expertky se měla uskutečnit ve všední den po víkendu, protože mnoho lidí během víkendu nesleduje média. Navíc se podle Hejlové nepodařilo téma dostatečně prodat u zahraničních médií.

Jak hodnotíte komunikaci prezidenta Miloše Zemana, který se chce ke kauze Vrbětice vyjádřit až příští týden v neděli?

Komunikace prezidenta Zemana je dlouhodobě konzistentní a odráží jeho kladný vztah a podporu Ruska bez ohledu na bezpečnost a mezinárodní vztahy České republiky. Vyjádření prezidenta veřejnost slyšela jen prostřednictvím premiéra a tiskového mluvčího. Určitě je prezidentu Zemanovi nepříjemné, že po tom, co byl odvolán ministr Petříček, který měl na Rusko opačný názor, a ministr Hamáček byl už skoro na cestě do Moskvy, se situace takto obrátila.

Premiér a ministr vnitra v sobotu večer narychlo svolali tiskovou konferenci. Jak to na vás působilo?

Komunikačně byla tato událost připravená narychlo a dost neprofesionálně. Řada politiků v médiích vyjadřovala rozhořčení o tom, že nevěděli, že se tisková konference vůbec bude konat, že jim premiér dopředu neposlal ani zprávu, což samozřejmě mohl a měl.

Je vhodné obecně dělat tiskovou konferenci v sobotu? Z jakého důvodu ji nejspíš udělali?

Načasování konference bylo zcela nevhodné, protože neodpovídá mediální logice ani chování lidí. O víkendu každý chce mít klid, lidé politické zprávy nesledují, ani novinářů není v práci tolik, co ve všední dny. V mezinárodním prostředí to navíc kolidovalo s pohřbem prince Philipa, který byl plánovanou mediální událostí tohoto víkendu. Do pondělního rána ta zpráva zapadne a nebude mít takový dosah, jako kdyby byla pořádně připravená a komunikovaná v pondělí ráno.

Povedlo se za vás tyto mimořádné informace komunikovat do zahraničí? Vyvolalo to dostatečný zájem?

O události sice napsala významná mezinárodní média, jako Reuters, BBC apod., ale českým politikům se nepodařilo prosadit jednoznačnou verzi příběhu a snížili tak význam v mezinárodní politice – například Angličané informovali v podstatě jen o tom, že „jejich“ teroristé ze Salisbury působili i v Česku, Rusové to samozřejmě hned popřeli. Z pohledu strategické komunikace směrem k zahraničním médiím je to zpackaná práce a promarněná příležitost.

Jak toto mimořádné sdělení podle vás působí na české občany?

České občany ta zpráva buď minula, protože o víkendu „vypnou“, takže se ji dozvěděli třeba od známých už s nějakou jejich interpretací, anebo je pořádně šokovala. Řada našich rodičů a starších spoluobčanů si ještě pamatuje invazi v osmašedesátém, kterou mimochodem Rusko stále pokládá za bratrskou pomoc, a skutečně se vyděsili. Bohužel v tiskové konferenci premiér s ministrem neměli pořádně komunikačně připravený příběh, který by dostatečně dával smysl a vysvětlil, co to znamená pro běžný život občanů, jak se podle toho mají zařídit. Teď proto bude v informačním prostoru, jak u nás, tak v zahraničí, probíhat lítá bitva o to, kdo v tomto příběhu zvítězí – a víme, že ruské tajné služby mají tyto informační operace na rozdíl od nás velmi dobře připravené.

Jak by se podle vás zpráva mezinárodního charakteru měla komunikovat?

Tak zaprvé ne v sobotu večer nejasně vyprávět něco o tom, co se stalo před sedmi lety. Komunikační tým měl mít dopředu připravené informace i narativ (příběh) a kontaktované klíčové zahraniční i domácí novináře. Je evidentní, že politici to komunikovali pod tlakem a neměli to komunikačně dostatečně promyšlené. V takové situaci musíte mít předem jasný plán, připravené podklady a sdělení tak, abyste komunikovali všem důležitým skupinám, včetně zahraničních politiků, tajných služeb a všem českým občanům.

Jak mnozí politici říkali, česká odveta vyhoštěním diplomatů teprve začíná, strategická komunikace v ní bude hrát klíčovou roli a politici na ni musejí klást důraz, jinak v tomto sporu nezískají potřebnou podporu spojenců i českých občanů a nedosáhnou svých cílů.

Doporučované