Hlavní obsah

Zotavení aerolinek se odkládá. V zoufalství lákají i na proplácení pohřbu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační fotografie.

Uskupení reprezentující světové giganty mezi leteckými společnostmi, a patří do něj mimo jiné také České aerolinie, o další rok odložilo svůj odhad toho, kdy se osobní vzdušná doprava vzpamatuje z koronaviru.

Článek

Časová osa, ale i slova předních šéfů aerolinek reflektují novou vlnu pesimismu ohledně toho, za jak dlouho se letecký byznys vrátí k normálu.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přišla se svým zatím nejkatastrofičtějším scénářem. Na úrovně provozu i příjmů loňského roku se aerolinky budou dostávat o rok déle než při posledním odhadu, jinými slovy dřív než v roce 2024 to nebude.

„Ještě před tím, než budeme mít nějakou vakcínu, dost záleží na tom, jak si s koronavirem a jeho zvládnutím poradí jednotlivé země,“ vysvětloval minulý týden Brian Pearce, vedoucí ekonom IATA, „a to bude pro vzpamatování zřejmě ten problém. Zatím jsme neviděli žádný pokrok, který pro to potřebujeme.“

Cestovat by chtěli, ale bojí se

Jádrem zhoršené prognózy asociace je, jak píše magazín Business Insider, že ta část veřejnosti, která obyčejně létá, teď projevuje o létání pouze relativně slabý zájem.

„Zatímco potřeba navštěvovat přátele a příbuzné nebo volnočasově cestovat je silná, spotřebitelova důvěra je slabá, protože čelí nejistotám v práci, zvyšující se nezaměstnanosti a vůbec pak i rizikům, že se nakazí covid-19,“ uvádí IATA.

V krátkodobém výhledu jsou podle asociace stále přitěžující třeba také cestovní omezení a nové restrikce na některých trzích. Odhad meziročního poklesu přepravených cestujících tak pro letošek zvýšila zatím na 54 procent, přičemž v dubnu to bylo 46 procent.

Firemní cesty prakticky vymizely

Do toho se navíc podle IATA propisuje také to, že společnosti všude po planetě ve snaze snížit náklady vesměs pozastavily firemní cesty. Mezinárodní jednání probíhají prostřednictvím internetových hovorů a konferencí. Přestože se tak může světová ekonomika pomalu stavět na nohy, korporátní cestování se na předešlé úrovně bude vracet mezi posledními.

Většina aerolinek ještě v prvních měsících pandemie odhadovala, že se zotaví zhruba do dvou nebo tří let. Jedinou výjimkou byl Gary Kelly, ředitel amerických Southwest Airlines, který v dubnu přišel s prognózou na pět let.

„Vzhledem k historii a tomu, jak se dřív firmy vzpamatovávaly dlouho z recesí, bych teď řekl, že tohle by mohlo být ještě horší,“ uvedl před více než čtvrt rokem šéf letecké společnosti z Dallasu.

Krachy a propouštění, i v Česku

Aerolinky po celém světě už dříve oznamovaly propouštění. Třeba britské regionální Flybe nebo islandské WOW Air koronavirus dorazil v jejich dřívějších finančních problémech a zkrachovaly.

Uvolňování pracovních sil se nakonec nevyhnula ani tuzemská letecká skupina Smartwings Group. V minulých týdnech oznámila, že dohromady propustí až 600 zaměstnanců z celkových 2500 lidí. Z toho asi 700 pracuje pro společnost ČSA, která měla od pátku začít rozdávat výpovědi pro 144 zaměstnanců. Do února by měla uvolnit na 313 lidí a propouštět mají i sesterské Smartwings.

Takto třeba i nizozemské aerolinky KLM zruší na 20 procent ze zhruba 35 tisíc pracovních míst. Mateřská společnost Air France-KLM oznámila ve čtvrtek provozní ztrátu za druhé čtvrtletí ve výši 1,55 miliardy eur, což je v přepočtu asi 40,6 miliardy korun. Oproti loňsku jí klesl provoz o 95 procent.

Pojištění zdarma proplatí karanténu i rakev

Vesměs kontroverzní strategii k nalákání cestujících do svých letadel oznámily dubajské Emirates Airlines, které se včera po více než čtyřměsíční pauze vrátily do Prahy a obě hlavní města budou leteckými mosty spojovat třikrát týdně, uvádí server Zdopravy.cz.

V případě zjištění nákazy covid-19 během cesty proplatí firma dotyčnému pasažérovi výdaje na lékařskou péči až do výše 150 tisíc eur, tedy až 3,9 milionu korun. Navíc chtějí posílat 100 eur denně po dobu dvou týdnů na zvládnutí karantény třeba v hotelovém pokoji. Přinejhorším pak Emirates nabídne také 1500 eur na pohřeb cestujícího. Časopis Forbes píše, že pojištění dostává každý člověk ihned s koupí lístku a nic ho nestojí.

Doporučované