Článek
„Znamená to to, co letos už potřetí. Zatáhneme rolety, zavřeme obchody a budeme doma,“ komentoval další lockdown Václav Hrbek, zakladatel Alpine Pro.
Nejen jeho společnost tím zákonitě přijde o nejdůležitější dobu v roce. Listopad, prosinec a leden jsou v tomto sektoru nejsilnější měsíce, jen pár týdnů z nich však mohly obchody fungovat.
Spustí obchody stejnou rebelii jako hospody?
Podle šéfky společnosti Retail Fashion, která v Česku provozuje prodejny Esprit, obchody v nákupních centrech nebudou moct dělat žádné rebelie, do jakých se pustily třeba hospody. Nejen pro jejich společnost jde teď o holé přežití.
„Každé další zavření je velmi dramatické pro celkové fungování. Začátek od 3. prosince byl pozitivní, chodilo zhruba stejně lidí jako loni, což bylo v kontextu celého roku dobré. Poslední týden se ale pokles vrátil – podobně jako v létě, zhruba minus 30 procent zákazníků. Myslím, že všechny obchody podobné tomu našemu bojují o přežití, každé další zavření je otázka existence,“ dodala Petra Kheková za Esprit.
Co v obchodech nyní platí (stupeň č. 5)
Umožněn prodej základních potřeb a výdej vzdáleně objednaného zboží.
Omezení počtu osob (1 osoba na 15 m2 provozní plochy), rozestupy 2 m mezi zákazníky.
Organizační a režimová opatření, management front uvnitř i venku.
Otevřeno pouze v době mimo zákaz vycházení.
Smutný scénář se naplnil i podle Martina Šatného, jednatele společnosti KiK, která prodává nejen oblečení, ale i textil pro domácnosti.
„Končit takto náročný rok a začínat nový opět se zavřenými obchody, je scénář, který si samozřejmě nikdo z nás nepřál. Na druhou stranu jsme moc rádi, že jsme mohli mít otevřeno v předvánočním období,“ dodal pro Seznam Zprávy.
Nával po znovuotevření byl jen krátkodobý
Otevření před Vánoci přilákalo do obchodů velké množství zákazníků. Prodejci se shodují, že nejsilnější byly první dny po znovuotevření, pak zájem poklesl, někde i výrazně.
„Lidé přišli hned, jak se otevřelo, měli jsme zhruba dvojnásobné tržby, trvalo to asi pět dnů. Pak jsme chvilku prodávali stejně jako loni, a potom se začalo projevovat, že lidé chodili míň. Za posledních 14 dnů máme propad o nižší desítky procent oproti předchozímu roku. Takže si to ten trh reguluje víceméně sám,“ popsal situaci v Alpine Pro Václav Hrbek.
Lépe situace vypadala ve Sportisimu. „Počty zákazníků byly podobné jako loni, zároveň jsme pozorovali nadále významně rostoucí poptávku na našem e-shopu. Už teď můžeme říct, že z pohledu prodejů byl prosinec silným měsícem,“ uvedl Zdeněk Morávek.
Vítězí ten, kdo má e-shop
Právě e-shopy jsou nyní důležitá „esa“ v rukávu, která mohou obchodníkům pomoct alespoň s částí tržeb.
Ne všichni však tuto možnost mají. Zásadní podle obchodníků také bude, aby pokračovala státní pomoc.
„Nebude to pro nás lehká situace. Náklady v prvním kvartálu jsou vysoké. Věříme, že stát poskytne nejen již schválené kompenzace mezd, ale i pomoc s náklady za pronájem. V takovém případě bychom měli situaci zvládnout, i když to pro nás bude velmi těžké. V hračkářském sektoru je období leden až říjen ztrátové, nějaký zisk generujeme až v předvánočním období, a vzhledem k lockdownu právě ve vánočním období letošního roku bude první část roku velice komplikovaná,“ uvedla Jana Krčková, marketingová ředitelka značek Bambule a Sparkys.