Článek
Její součástí bylo vybudování nové lahvovací linky za 80 milionů korun, která navazuje na dříve vybudovanou dvoupodlažní skladovací halu. V Jaroslavicích vinařství zmodernizovalo proces zpracování hroznů. Posledním krokem je modernizace provozu ve znojemských Příměticích. ČTK to dnes řekl generální ředitel Znovínu Pavel Vajčner.
„Letos skončila poslední etapa modernizace v Jaroslavicích, co se týká zpracování hroznů, jsou tam dva obrovské cross-flow filtry, investice tam dosáhla téměř 100 milionů. Teď je jaroslavický provoz supermoderně vybavený, teď začínáme s poslední etapou modernizace v Příměticích. Začalo se bourat, přibudou tam nové nerezové tanky, řešíme tam i kanalizaci. Hotovo by mělo být do příští sklizně,“ uvedl Vajčner.
Nová lahvovací linka, která je v provozu od loňského roku, má kapacitu až 6 000 lahví za hodinu. Její součástí jsou i některé na míru vyrobené stroje, například stroj na uzavírání lahví skleněnými uzávěry. „Má mnohem vyšší efektivitu, výměna produktu netrvá tak dlouho a tím, že je vše řízené počítačem, ulehčila i práci zaměstnancům,“ dodal ředitel.
Kromě vybavení vinařství investovalo v minulých letech také do výsadby nové viniční tratě Peklo za Šatovem, kde má asi 12 hektarů vinohradů. Letos tam Znovín poprvé sklízel odrůdy Müller Thurgau, Neuburské, Tramín červený a také netradiční odrůdu nazývanou Modrý Janek. „Jde o starou odrůdu, která už v Evropě takřka vymizela. Zajímavá je tím, že když bobule dorostou velikosti hrášku, tak zmodrají. Postupně potom znovu zesvětlí a v době sklizně už jsou zase bílé. I když už Modrý Janek v prodeji byl, letos jej Znovín poprvé nabídne ve větším množství.
Stejně jako většina vinařství i Znovín v letošním roce poznamenaném pandemií koronaviru očekává pokles odbytu. „Náš odbyt stojí na třech pilířích. Jedním je gastronomie a hotely, který je v současnosti prakticky na nule. Druhým jsou obchodní řetězce a třetím pak fyzické osoby – lidé, kteří od nás nakupují víno přímo pro vlastní potřebu. Každý z těchto pilířů za normálních okolností tvoří přibližně třetinu odbytu,“ řekl Vajčner.
I přes výpadek gastronomie a rušení populárních akcí ale zatím Znovín pociťuje asi jen desetiprocentní výpadek odbytu. „Měli jsme velmi silné léto, je vidět že náš vinařský turistický program nese ovoce. Zatímco první dva kvartály byl odbyt nižší, ve třetím čtvrtletí byl vyšší než loni. Například se nám zdvojnásobila distribuce přes internetový obchod,“ doplnil Vajčner. Znovínu se podle něj nyní vyplácí investice do vlastního „fanklubu“, tedy skupiny věrných zákazníků z řad běžných konzumentů, pro které pořádá kulturní akce a ochutnávky.
Znovín Znojmo prodá každoročně okolo tří milionů litrů vína, roční obrat dosahuje 300 milionů korun.