Článek
Společnost ze Starého Plzence je sice lídrem na trhu v produkci šumivých nápojů a sektů, drží v tuzemsku v této kategorii 60–70 %, spravuje však i značky tichých vín. Habánské sklepy, Chateau Bzenec, Víno Mikulov a Vinařství Pavlov. Moravská vína mají podle průzkumů, jak tvrdí Lenka Štemberová, výhodu: „Tuzemský spotřebitel jim věří a 60 % Čechů volí při nákupu v obchodě právě víno z Moravy. Každá značka má svůj příběh, který je odlišuje. Víno je o emocích, lidé hledají zážitky s tím vínem spojené.”
Cechovní pohár a nápojové kartony už netáhnou
Lidé podle ní dozrávají k prémiovosti. Přestali pít z nápojových kartonů či z pet lahví. „Nevyhledávají už ani stolní vína jako třeba cechovní pohár, kterého se kdysi prodávaly miliony lahví – začínají si hledat svého vinaře i oblíbenou viniční trať s určitými odrůdami,” dodává Štemberová.
Zatímco v minulosti prý byly nejprodávanější odrůdy Müller Thurgau a Veltlínské zelené, dnes je to u nich například Tramín červený. Čech vypije ročně průměrně 20 litrů vína. Dvě třetiny vín se proto do republiky musí dovézt, vlastní produkce by nestačila.
„Kouzla“ a triky ze sklepa aneb Má smysl soupeřit s červenými víny s těmi z jihu Evropy?
„Myslím, že ano. Myslím, že to naše lehčí červené se hodí víc k naší gastronomii, ani v prodejích nevidíme, že by nám červená vína začala dramaticky klesat,” odpovídá manažerka tichých vín Bohemia Sektu na otázku, zda lze vůbec konkurovat v produkci červených vín chuťově těm z jihu Evropy. „Umíme pomocí technologie dnes už dělat příjemná vína. Vaječné a mléčné bílkoviny sníží trpkost, jaká byla ještě před 10 lety. Nebo ho zahřát pomocí fermentace, tedy dodat mu trošku sluníčka, to jsou takové triky ze sklepa,” směje se Lenka Štemberová.
I tady je trendem e-komerce
„I naše společnost má vlastní e-shop. Přiznávám, že původně jsme tomu nepřikládali velkou váhu, což se ale velmi mění. Máme tam desítky milionů obrat, což není málo, rosteme dvouciferně každý rok – loni 70 %, letos kolem 44 %,” vypočítává Lenka Štemberová s tím, že co se podílu týče, je zatím e-komerce v řádu jednotek procent. „Je to fajn kanál, kde můžete komunikovat se zákazníkem a je to velmi dobrý prostor pro prodávání limitovaných edic,” uzavírá manažerka tichých vín.