Článek
Portál uLékaře.cz, za kterým stojí známý chirurg a „Lékař bez hranic“ Tomáš Šebek, chce do osmnácti měsíců spustit revoluční změnu v tuzemském zdravotnictví: virtuálního lékaře v reálném čase.
Už před rokem získal Šebek skupinu silných investorů, mezi nimi například zakladatele Mall.cz Ondřeje Fryce, či „otce“ skupiny Vivantis Martina Rozhoně. Má kapitál a rozhodl se růst, ale vlastně do značné míry také změnit zažitou podobu systému v jeho „první linii“ – návštěvy u praktických lékařů.
Jako první chce nabídnout on-line komunikaci s lékaři v reálném čase.
Odpověď okamžitě
Dnes Šebkův systém funguje tak, že pacient na webové stránky poradny napíše dotaz a za poplatek 199 korun dostane odpověď do šesti hodin. Nově bude možné komunikovat s lékařem okamžitě, třeba prostřednictvím videohovoru.
„Jde o to, abychom komunikaci zahájili v reálném čase. Na začátek bude předřazena umělá inteligence, která s vámi vyplní dotazník, až poté nastoupí lékař," řekl Šebek v rozhovoru pro magazín Byznys.
Telemedicína má i své odpůrce. Například šéf České lékařské komory Milan Kubek varuje, že určovat diagnózu na dálku prostě nelze. S tím Tomáš Šebek souhlasí: „Nejsme tady, abychom nahradili fyzický kontakt s lékaři. Máte-li jakoukoliv pochybnost, obraťte se na svého fyzicky existujícího lékaře. Jsme jenom alternativa a naší misí je co nejrychleji vás spojit s odborníkem, kterého si myslíme, že ho potřebujete.“
Zodpovědnost v systému, s nímž přichází Šebek, ponese pacient.
Už dnes ve virtuální nemocnici uLékaře.cz pracuje 40 praktických lékařů v režimu 24/7 a více než 200 specialistů nejrůznějších oblastí. „Zároveň je před námi celý systém zdravotní péče a tam se snažíme pacienta směřovat co nejlépe, aby na konci byl nejlepší z nejlepších lékařů. Pyšníme se tím, že jsme hlavně v regionech a pokrýváme každý kout České republiky.,” dodává Šebek.
Druhým krokem, který má firmě pomoci k růstu, je takzvaná servisní knížka.
„Chceme dát všechny možnosti prevence na jedno místo a k tomu přidat inteligentní technologii, která může vše hlídat a řídit,“ říká Šebek. Servisní knížka může hlídat například termíny potřebných očkování a rovnou doporučit, která pojišťovna v daném momentu nabízí požadovaný preventivní program.
Firemní lékař na dálku
Třetí v řadě plánů je pak institut „lékaře na pracovišti“.
„Lékař tam fyzicky nebude, ale vy na sebe navěsíte nejrůznější hardwarové záležitosti, které lékaři ulehčí analýzu. V místnosti bude obrazovka, kamera a na vás pověsíme tlakoměr, teploměr, odebereme vám glykemii, podíváme se na oční pozadí a zkontrolujeme pár dalších věcí. Začne videohovor, během kterého vás lékař nejenže uvidí, ale zároveň k němu poběží obrovský datový tok ze zařízení, která vás budou snímat.“
Portál očekává, že díky tomu měsíčně získá zhruba 20 tisíc interakcí mezi pacientem a lékařem. V tuto chvíli si u něj předplácí službu zhruba dva a půl tisíc lidí. Jen firemních pacientů chtějí mít do konce roku zhruba 100 tisíc.
Expanze do dalších zemí
Společnost se navíc nechce omezovat pouze na Česko a Slovensko. „Zajímá nás střední a východní Evropa. To jsou místa, kde je na mapě telemedicíny ještě bílo,“ říká Šebek s tím, že celkově půjde v nejbližších letech o investice v řádech desítek až stovek milionů korun.
Podle studie poradenské firmy WiseGuyReports celosvětový trh s telemedicínskými službami pro pacienty velmi rychle roste. Zatímco v roce 2015 dosahoval hodnoty 19,3 miliardy dolarů, pro rok 2022 odhaduje analýza objem trhu 52,3 miliardy dolarů.
Nejvíce rozvinutá je telemedicína v USA. V Německu pak návštěvy pacientů u lékaře on-line platí zdravotní pojišťovna.
V Česku se o telemedicíně zmiňuje i Národní strategie elektronického zdravotnictví.