Hlavní obsah

Změny v Číně? Ucpaná dálnice s šestnácti pruhy a výplaty už jako v Česku

Peníze, nebo život Zuzany Kubátové.Video: Zuzana Kubátová

Šest let strávil český manažer Karel Litvan v čínském městě Šen-Jang. Pomáhal tu rozjíždět továrnu na autodíly nejprve pro německou společnost Fehrer, pak stál u zrodu obdobného závodu pro firmu Boshoku z japonské skupiny Toyota Motors.

Článek

Po šesti letech se Litvan letos vrátil domů do Liberce. V pořadu Peníze, nebo život se dělí o zkušenosti ze své čínské mise.

Jak popisuje, severočínské průmyslové město Šen-Jang, sídlo čínské filiálky koncernu BMW, se za dobu jeho pobytu výrazně změnilo. Na první pohled je znát, že životní úroveň místních lidí se zvedla.

„Dřív se ve městě hodně jezdilo na kolech a skútrech, nebyl problém s dopravou. Dnes je hlavní tepna Šen-Jangu, kterou tvoří osm jízdních pruhů na jednu a osm jízdních pruhů na druhou stranu, plná aut,“ říká.

Litvan v rozhovoru líčí zážitky z pracovního i soukromého života v Číně. Vysvětluje dilema světových automobilek, které se perou o čínský trh, ale zároveň riskují, že si Číňané postupně osvojí jejich know-how a nebudou je potřebovat.

Popisuje zážitky z čínské svatby a další místní zvyklosti. A upozorňuje na vývoj čínských mezd, které dnes už pro některé pozice dotáhly úroveň mezd v Česku.

Rozhovor s Karlem Litvanem sledujte ve videu nad tímto článkem.

Související témata:

Doporučované