Článek
Vládní zákaz taxislužby s určitými výjimkami upřesňoval přímo na vládní tiskové konferenci ministr průmyslu a obchodu a současně ministr dopravy Karel Havlíček. A to tak, že se zákaz týká pouze „sdílené taxislužby“.
„Ještě jednou to řeknu naprosto přesně. Klasické taxíky budou jezdit, takzvané sdílené taxislužby jezdit nemohou, je to hůře kontrolovatelné, ale pakliže oni fungují a rozvážejí potraviny – a to oni velmi často fungují v této pozici - tak samozřejmě mohou.“
Jako takzvaná „sdílená taxislužba“ jsou často označovány služby společností Uber a Bolt, jejich „sdílení“ mezi zákazníky je však prakticky stejné jako u vozu „klasické taxislužby“. Rozdíl je tedy v tom, že jsou podle slov ministra jejich služby „hůře kontrolovatelné“.
Paradoxem je, že pokud někdo nemá oprávnění taxikáře, nemohl provozovat taxislužbu ani před vládním nařízením. „Myslím si, že to vládní nařízení nezakazuje nic jiného, než co už dříve zakázané bylo,“ uvedl pro Seznam Zprávy šéf Liftaga Ondřej Krátký.
„Oprávnění řidiče musí mít každý řidič taxislužby, to je dle nás klíčové pro aplikaci zmíněného usnesení. Pokud tedy má oprávnění řidiče taxislužby, může jezdit i nadále. Kdo nemá, nemůže. Dále se již nerozlišuje, pro koho jezdí,“ uvedl pro ČTK mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Situaci upřesnila a dovysvětlila nakonec i městská policie na svém Facebooku, právě ta má s kontrolami taxislužby v metropoli letité zkušenosti. „Trochu srozumitelněji – řidič taxislužby s oprávněním je takový řidič, který má dopravním úřadem vystavený průkaz řidiče taxislužby. To automaticky neznamená, že tento průkaz nemají vystavený všichni řidiči aplikací Uber nebo Bolt.“
Nicméně podle informací ze stránek společností Uber a Bolt jsou jejich řidiči a řidičky povinni mít průkaz řidiče taxislužby a v případě společnosti Uber i osvědčení z místopisu. „Dle usnesení vlády z 15. března 2020 Uber pokračuje v přidělování jízd řidičům s oprávněním řidiče taxislužby v Praze. Tento postup jsme konzultovali i s Ministerstvem dopravy,“ dodává Luisa Elster, mluvčí společnosti Uber.
I samotní řidiči společnosti Uber však byli zmateni a ptali se, zda mohou dál jezdit. Ze společnosti Uber se jim dostalo pouze následující odpovědi: „Všichni řidiči jsou nezávislými poskytovateli služeb a z toho důvodu jsou sami zodpovědní za dodržování zákonů a nařízení České Republiky.“
Zda řidiči a řidičky těchto platforem skutečně zákony dodržují, ví jen Uber a Bolt, nicméně případy, kdy je možné si koupit účet na této platformě prostřednictvím internetových bazarových služeb, nejsou ojedinělé.
A v minulosti dokonce strážníci městské policie zastavili řidiče, který jezdil pro společnost Uber, nicméně jediný doklad, který u sebe měl, byl ázerbájdžánský řidičský průkaz a na území naší země se pohyboval nelegálně.
Bez potřebných dokladů, navíc bez legálního pobytu řídil taxi Vozidlo alternativní přepravní služby řídil 43 letý...
Zveřejnil(a) Městská policie hl. m. Prahy dne Čtvrtek 20. února 2020
Na situaci reagovalo chybně i odborové Sdružení českých taxikářů, kteří na svém Facebooku zveřejnili videa, kde vysvětlují řidičce Uberu a řidičce Boltu, že kvůli nařízení vlády nesmí „alternativní taxislužby“ jezdit.