Článek
Letecký snímek stavby čtyřproudé komunikace se tento týden objevil na sociálních sítích. Originální příspěvek je sice v polštině, zaujal ale hlavně české uživatele.
Jde o fotku z pravidelně zveřejňovaného přehledu postupu výstavby jednoho z posledních úseků polské rychlostní silnice S3. Ta po dokončení propojí česko-polskou hranici až se Svinoústím na pobřeží Baltského moře a je součástí evropské trasy E65 ze švédského Malmö na Krétu.
Právě část mezi Českem a dolnoslezským městečkem Bolków je téměř před dokončením. Úsek přímo u českých hranic má být podle polského serveru Co na drogach hotový už v první polovině příštího roku. Stavba začala teprve loni na podzim, ale snímky z 27. října ukazují, že na části rozestavěné trasy už leží asfalt. Patnáctikilometrový úsek spolufinancovaný Evropskou unií vyjde v přepočtu na 13,9 miliardy korun.
Z české strany má u obce Královec na polskou S3 navazovat dálnice D11. S její výstavbou se ale začne nejdříve za dva roky, upozornil server Zdopravy.cz. V současnosti probíhá výkup pozemků. Trasa D11 mezi Trutnovem a hranicemi s Polskem by měla podle odhadů stát přibližně 15,8 miliardy korun.
Stavba D11 začala v roce 1978 a od roku 2017 dálnice z Prahy končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů se jezdí zhruba po 91 km. Letos v prosinci ŘSD plánuje zprovoznit dalších 15 kilometrů z Hradce Králové do Smiřic.
Blamáž, ostuda a fiasko, říkal Havlíček
Krkonošský deník v souvislosti s rychlostí výstavby na polské straně připomněl loňská slova ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Poté co loni v červnu prošel Poslaneckou sněmovnou zákon o liniových stavbách, mluvil politik o výrazném urychlení stavby dálnic a za příklad si vybral právě propojení D11 s polskou S3.
„Poláci staví rychle a vypadá to, že se k hranicím dostanou v roce 2024, nám to vychází nejdříve na rok 2026. Pokud zákon začne platit od příštího roku, poslouží nám jako instrument, abychom se tam dostali alespoň stejně jako Poláci. Jinak hrozí blamáž: S3 se totiž nemůže napojit na žádnou naši silnici první nebo druhé třídy, na hranici by prostě končila,“ řekl loni Havlíček v rozhovoru pro server Lidovky.cz.
„Nechtěl bych být ministrem dopravy v roce 2024 v případě, že tam Polák dorazí a skončí ve slunečnicích. To by byla evropská ostuda, fiasko,“ dodal politik, který zastává i funkci ministra průmyslu a obchodu.
Polsko chce letos uvést do provozu na 40 kilometrů nových dálnic a 308 kilometrů rychlostních silnic. Od vstupu Polska do Evropské unie se tamní síť dálnic a rychlostních silnic prodloužila na osminásobek. Infrastrukturní projekty spolufinancovala právě EU. Podle serveru Business Insider poskytla v přepočtu téměř 230 miliard korun.