Článek
„Brusel rozhodl, že celá Evropa se musí přesoutěžit. Za pět let končí možnost přímého zadání, čili přicházejí linky, které se neuživí na komerční riziko a je zde velký koláč dotací. To je příležitost pro všechny dopravce světa,“ vysvětluje Radim Jančura.
Čeští dopravci podle něj mohou v zahraničí uspět díky nižší ceně. Jak říká, například v Německu či Francii jsou ceny za jízdné třikrát až pětkrát vyšší než v Česku. „Přitom ty náklady na provoz jsou obdobné,“ tvrdí Jančura. Dodává, že to je příležitost pro nové hráče, kteří nikdy nebudou ve velkém konkurovat státním dopravcům a budou jezdit třeba jen dvakrát třikrát za den a vytvářet tlak na ceny.
Radim Jančura (47)
Zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet.
Je absolventem VUT v Brně.
Člen správní rady Nadačního fondu proti korupci.
Společnost RegioJet
Provozovatel osobní autobusové a železniční dopravy byl založen v roce 2009.
Stoprocentním vlastníkem je Student Agency.
V roce 2017 RegioJet přepravil dohromady téměř 16 milionů cestujících.
Tržby za 1. pololetí 2019 činily 905 milionů korun, zisk před zdaněním 102 milionů.
Holding Student Agency
Jeho počátky se datují do roku 1996.
Kromě osobní dopravy se zabývá například prodejem letenek, ubytování, dovolených, studijních pobytů v zahraničí, školních zájezdů a zprostředkovává pracovní a au pair programy v zahraničí.
Pro žlutou expanzi dávají smysl země, které mají společnou hranici s Českou republikou. „Když už máme jezdit do zahraničí, vlak musí vyjíždět z Prahy, nějakým způsobem se točit v zahraničí a do Prahy se zase vracet. Když už, tak jsou to spoje k našim sousedům. Ve chvíli, kdy budeme úspěšní a brand se dostane do myslí a oblíbenosti cestujících, můžeme růst dál,“ plánuje Jančura.
V současnosti už jeho vlaky jezdí na Slovensku. „V Polsku bych rád něco příští rok, ale nemůžu moc naznačovat,“ říká Jančura s tím, že Polsko je geniální země, je obrovská, placatá, takže železnice se tam bude hodně rozvíjet a ceny jsou tam stále poměrně vysoké. Jeho spoj by měl vyrážet z Prahy do jednoho z tamních velkých měst.
Pravidelné železniční spojení do Polska už v tuto chvíli nabízejí Jančurovi konkurenti České dráhy a Leo Expres. Ten linku z Prahy do Krakova začal nabízet už loni v září jako víkendový spoj.
Kromě Polska chce Radim Jančura s RegioJetem napřesrok nabídnout spoje přes Vídeň až do Budapešti a od poloviny příštího roku jezdit přímo na Ukrajinu. Půjde o noční vlak se spacími vozy. Kapacita vlaků by měla dosahovat 400 až 600 míst.