Hlavní obsah

Covid změnil nákupy Čechů. Bojuje se, kdo zazvoní u vašich dveří

Foto: Shutterstock, DisobeyArt

Posílání balíků „díky“ covidu zesílilo. Přepravní firmy se toho snaží využít a vydobýt si co nejsilnější tržní podíl.

Pandemie přála elektronickému obchodování a na něj navázanému přepravnímu trhu. Jak moc jednotlivé firmy posílily a kolik převezly balíků? SZ byznys přináší srovnání za český trh, v němž část firem uvádí čísla za český trh poprvé.

Článek

Covid zamkl lidi doma a dovolil jim většinu zboží nakupovat jen na dálku pomocí počítačů. Přepravní firmy díky tomu loni rostly co do objemu rozvezených balíků o desítky procent až na násobek svého předcovidového výkonu.

SZ Byznys oslovil 14 v tuzemsku působících firem – Českou poštu, DPD, PPL i samostatně DHL, Zásilkovnu, GLS, Geis, Messenger, WeDo, UPS, Poštu bez hranic, Toptrans, TNT, FOFR – a zeptal se jich, jak se jim dařilo na českém trhu a co plánují do budoucna.

Ze zaslaných odpovědí vyplývá, že nejvíc balíků loni rozvezla po celé republice Česká pošta, a to 52 milionů, což bylo o čtvrtinu více než v roce 2019.

O druhé místo se přetahují společnosti DPD a PPL, která v rámci DHL působí v Česku jako samostatný subjekt. Obě společnosti přepravily loni 44 milionů balíků, ale zatímco PPL meziročně zesílila v tomto parametru o třetinu, DPD více než o 100 procent, za což kromě covidu vděčí i převzetí balíkové části byznysu společnosti Geis zkraje loňského roku.

DPD dosud zveřejňovala údaje o přepravě za celou skupinu DPDgroup, která působí ve 28 zemích světa. Nyní svou politiku mění a poprvé udává čísla jen za český trh.

„Dosud jsme jednali podle strategie celé skupiny. Zároveň jsme však cítili, že data komunikovaná konkurencí v ČR jsou často vykládána různými způsoby a počítána různými metrikami, takže se často porovnávají neporovnatelná data. Je potřeba je sjednotit napříč trhem,“ vysvětluje generální ředitel DPD v Česku Miloš Malaník, proč k otevřené komunikaci přistoupili.

Z měsíčního přehledu přepravených balíků vyplývá, že únor je i kvůli menšímu počtu dní tradičně nejslabší měsíc v roce, v dubnu přeprava prožívá jarní špičku, aby pak lehce klesala až do konce letních prázdnin. V září začíná opět posilovat a nejvyšší vrchol si užívá před Vánoci v listopadu. Z vývoje je dále zřejmé, že covid odstartoval vyšší zájem o doručování zásilek, a trh tak dále posiluje – za první čtyři měsíce roku o více než pětinu.

Na čtvrtém místě se umístila Zásilkovna s 34,2 milionu přepravených balíků, která svůj výkon zesílila meziročně téměř o dvojnásobek.

Další velké společnosti nešlo do žebříčku zachytit, protože buď neodpověděly vůbec, nebo velice sporadicky. „Bohužel GLS nekomunikuje celkové objemy v rámci jednotlivých zemí. Můžeme hovořit pouze procentuálně, například že mezi nejslabším a nejsilnějším dnem v roce 2020 byl rozdíl 330 procent,“ odpověděla za společnost Markéta Kabuďová.

Společnost Geis, které po oddělení Geis Parcel zůstalo doručování kusových a paletových zásilek a také skladová logistika e-shopů pro zákazníky ze segmentu drogistického zboží, bílé techniky, oděvů, hraček a dětského zboží i DIY (Do it yourself, udělej si sám), hlásí za Česko dvouciferný nárůst zásilek bez bližšího vyjasnění původní srovnávací základny.

Páté místo v žebříčku tak obsadila společnost Messenger, jež není standardním doručovatelem balíků, ale soustředí se na křehké balíky nebo různé specifické zakázky spojené s ověřením identity klienta či jeho věku a zajištěním podpisu smlouvy, což využívají například banky při zakládání nových účtů mimo pobočku.

Ačkoliv jsou její čísla vzhledem k jejímu zaměření výrazně nižší než u předchozích přepravců, i této firmě stoupl meziročně výkon o desetinu.

„V roce 2019 jsme přepravili 1 007 545 zásilek. Z toho jsme přepravili 545 774 zásilek s doručením D+1 po ČR a 461 771 zásilek v režimu D+0. V roce 2020 jsme přepravili 1 102 301 zásilek. Z toho 683 640 zásilek jsme přepravili s doručením D+1 po ČR a 418 661 zásilek v režimu D+0,“ říká ředitelka obchodu a marketingu Kateřina Ovesná.

Za nižším počtem zásilek doručených loni v režimu D+0, kdy vyzvednutí i doručení probíhá v den objednávky, stojí podle ní pandemie, protože lidé z kanceláří pracují častěji doma a je znát i oslabený turistický ruch.

Pokud se podíváme na ambice přepravců během letošního roku, tak nejvyšší má společnost PPL, jež odhaduje, že by mohla dopravit zákazníkům v Česku 50 až 55 milionů balíků. Pokud se jí povede dosáhnout maximální hranice jejího očekávání, tak by překonala současného balíkové krále – Českou poštu, která plánuje doručit zhruba tolik balíků jako loni, tedy 52 milionů.

DPD plánuje rozvést tuzemským zákazníkům až 50 milionů balíků stejně jako Zásilkovna. Posílit hodlá i Messenger, a to zhruba o pětinu na 1,3 milionu balíků. Letošní rok tak bude napjatý a může přeskládat žebříček největších přepravců v Česku.

V přehledu níže naleznete, jaké údaje o svém výkonu společnosti zveřejnily a co plánují do budoucna:

Doporučované