Článek
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů nejzajímavější názory z diskuze u článků o krachu společnosti Bohemia Energy a problémech, se kterými se nyní potýkají její někdejší zákazníci.
Kateřina Čežíková: Viděli jste ceníky DPI? Mně zdražili plyn z 2 000 na 7 090 korun od 14. 10. Mám podanou žádost k jinému dodavateli, ještě na mě nedošla řada a nevím zatím žádné datum, kdy mě převedou. Takže v říjnu jsem zaplatila 2 000 korun zálohu Bohemia Energy, 7 090 korun mělo splatnost 5 dnů innogy a za 14 dnů mám platit znovu dle jejich kalendáře. Pokud mě převedou v listopadu v průběhu měsíce, zaplatím zálohy zase dvakrát. Já to nějak ustojím, ale kde na to vezmou samoživitelé? Důchodci? Když jim zvedli ceny třeba o 400 procent?
Petra Formanová: Mnoho nízkopříjmových (včetně invalidních důchodců) k Bohemia Energy přešlo, jelikož pro ně každá koruna byla do rozpočtu důležitá a měla pro ně mnohem větší význam než pro lidi, kterým nijak finančně nevadí, zda si koupí např. maso v akci, nebo vepřovou panenku za plnou cenu a podobně. A několik let to fungovalo. Tedy ti z posledních nových zákazníků mnohdy patřili do stejné skupiny a viděli, že u jejich známých to několik let funguje. Tito lidé povětšinou musí řešit existenční problémy, a proto je pro ně každá ušetřená koruna podstatná. Ptala jsem se onehdy sousedky mého známého, proč šla od ČEZ k Bohemia Energy, a v podstatě mi to takto popsala.
Miroslava Vrzalová: Dorazilo mi od innogy téměř 14 tisíc k platbě za plyn do 31. 10., další do 15. 11., přitom už mám novou smlouvu od E.ON od 1. 11. Platit za 13 dní dodávky plynu 14 tisíc? Na innogy se snažím dovolat už několik dní, na e-maily odpovídá jen automat. Portál nefunguje. Nevím, co s tím. Jestli to mám zaplatit a pak po nich vymáhat kdovíjak dlouho peníze zpět? Poskytovat innogy bezúročnou půjčku se mi opravdu nechce. Neuvěřitelné.
Ondra Novák: Bohemia Energy mi před rokem nabízela smlouvu a ceny, které proti konkurenci byly naprosto nesmyslně nízké. Nakonec jsem ale po propočítání nízkých a vysokých tarifů zjistil, že zase tak úplně levní nejsou. A tak jsem upřednostnil jistotu u ČEZ. Ale je to holt riziko trhu. Majitel Bohemia Energy nedodržel smlouvu, dle které měl dodat energie. Je to podvod a trestný čin a měl by se zodpovídat. Ale naprosto nechápu, proč by měl stát (z mých daní) dotovat lidi, kteří dobrovolně chtěli u soukromé společnosti levnější služby? Tak já jsem léta platil více, abych měl jistotu a klid, a teď budu ještě doplácet na lidi, kteří léta platili méně?
Pavel Kohout: Kdysi, když jsem hledal práci několik let dozadu, jsem jeden den jezdil s „obchodním zástupcem“ Bohemia Energy. Hezky v obleku, od domu k domu a masírovat, samozřejmě ideálně důchodce, aby podepsali smlouvu s nimi. Že budou mít nízkou cenu energií atd. Po odchodu ještě za půl hodiny zavolat někam na centrálu, jestli lidé potvrdili podpis smlouvy telefonním hovorem. A když nepotvrdili, samozřejmě hned následoval hovor s klientem, proč nevolal a nepotvrdil smlouvu, že přišel o výhodnou nabídku atd. Po třech klientech jsem jel radši těch 40 km domů busem, protože na tohle jsem neměl žaludek. Hlavně že se bojovalo proti prodejcům hrnců atd., ale tohle bylo úplně v pohodě.
Lucie Samuelová: S dovolením bych se zastala klientů Bohemia Energy. Zaráží mě, kolik je zloby a škodolibosti ve smyslu „chtěli menší zálohy, tak teď ať cálují“. Bohemia Energy nebyla žádným Frantou z Horní Dolní, co se napíchl na zdroj a kámošům prodával načerno proud. Byla to firma s téměř milionem odběrových míst, což je na trhu už dost velký hráč. S tím souvisí i role Energetického regulačního úřadu (jedna z jeho úloh je i chránit spotřebitele, jak se mimochodem kasá na webu), úřadu, který v tomto naprosto selhal, jelikož má být i kontrolním orgánem a včas varovat. Ale především si prosím uvědomte, že Bohemia Energy začínala jako energošmejdi, velmi dobře si pamatuju, jak zvonili u dveří. Přetáhli k sobě spoustu starších a nízkopříjmových lidí, kteří samozřejmě na nižší zálohy slyšeli. Myslíte, že tito lidé přemýšlí o tom, že by se každý měsíc nebo čtvrtletí měli dotazovat, zda si jejich dodavatel dělá zásoby, aby se později něco nepřihodilo? Vy taky voláte do krámu, jestli budou mít příští týden chleba? Především by to prosím chtělo trochu lidskosti. Tato doba je už takhle těžká, tak si to nedělejme ještě horší.
Ladislav Homola: Nepochopím, jak se někdo může vysmívat druhým kvůli jejich neštěstí, protože platit během měsíce desetitisíce navíc neštěstím je. Většinou to jsou starší lidé, kteří se nechali nalákat na krásné řeči prodejců. Máme jim to mít za zlé? Jsou hodni politování, ale to se v české společnosti nenosí.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.