Článek
Černými vlaky Leo Expressu jelo v prvním pololetí 1,25 milionu cestujících, tedy zhruba o půl milionu více než minulý rok. Žlutý RegioJet převezl v prvním pololetí 3,1 milionu cestujících, o 12 procent víc. A České dráhy, největší tuzemský dopravce, přepravily v prvním pololetí celkem 91,6 milionu pasažérů, což je o 2,5 procenta více než v pololetí 2018.
Slevy na jízdném, na které mají nárok studenti a senioři nad 65 let, zavedla vláda loni v září. Pro příklad: za jízdu z Prahy do Jindřichova Hradce, která stála kolem dvou stovek, nyní školou povinní junioři a senioři platí jen 37 korun. Stát slevy přijdou zhruba na půl miliardy korun měsíčně. Od zavedení už stály daňové poplatníky přes pět miliard korun.
Leo Express zdaleka není tím, kdo inkasuje nejvíc na kompenzacích (tím jsou České dráhy, jimž jde necelá polovina státních výdajů spojených se slevami). Obrat společnosti, která patří podnikateli Leoši Novotnému, činil v prvním pololetí téměř půl miliardy korun, což je meziroční nárůst asi o 185 milionů Kč. Do konce roku chce soukromý dopravce přepravit přes dva miliony lidí a obrat navýšit na miliardu korun.
Leo Express chce obrat přes miliardu
Za celý rok 2018 Leo Express, do jehož skupiny vedle tuzemského dopravce patří i jeho zahraniční divize, vykázal obrat 800 milionů korun. Letos v pololetí se tak obrat společnosti dostal za polovinu této částky.
Tržby i přepravy by podle společnosti měly dále stoupat i v dalších měsících. „Do konce roku plánujeme přesáhnout celou miliardu a převést přes dva miliony cestujících. Významně se na tom bude podílet Česko,“ uvedl výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler.
Firmě rostl i zisk, který v pololetí před zdaněním a započtením úroků činil 62 milionů Kč, meziročně o 58 procent více. Loňský zisk před zdaněním a úroky činil 90 milionů korun, čistý zisk pak 2,5 milionu korun.
Více spojů a vlaků
Za nárůstem obratu a přepravených osob je podle společnosti zejména posílení spojů v Německu, dále návrat páté jednotky, která v minulosti havarovala a byla nepojízdná, do provozu v Česku a také nové spojení do polského Krakova, kam dopravce začal jezdit loni v létě.
Leo Express postupně rozšiřuje také svou vlakovou flotilu. Od letošního prosince bude provozovat regionální železniční linky na Pardubicku a také ve Zlínském kraji. Jde o linky, které si objednávají kraje. Leo Express na nich použije dieselové jednotky Lint, které v současnosti dokončuje.
Vedle toho se soukromý dopravce uchází o provoz objednávaných linek na dalších tratích, zejména na Olomoucku a v Praze. Poptává proto až 29 elektrických dvousystémových jednotek od různých výrobců. Společnost shání i ojetá vozidla. Do konce roku pak dorazí do Česka na schválení také nové vlaky od největšího světového vlakového výrobce CRRC.
ČD se dostaly do zisku
Nárůst počtu cestujících letos hlásí i další dopravci. České dráhy – jako největší tuzemský dopravce – přepravily v prvním pololetí celkem 91,6 milionu pasažérů, což je o 2,5 procenta více než v pololetí 2018. Díky tržbám z prodeje jízdenek a kontrole nákladů skončila firma podle českých účetních standardů pololetní hospodaření s více než 300milionovým ziskem.
RegioJet přidá vozy
Soukromý dopravce RegioJet za letošní první pololetí přepravil svými vlaky 3,1 milionu cestujících, což je o 12 procent více než za stejné období loňského roku. RegioJet kvůli rostoucímu počtu cestujících plánuje nákup až stovky nových vozů, aby mohl své přepravní kapacity zvýšit. Na rozšíření kapacit vozového parku použije firma peníze získané z červnové emise dluhopisů, která vynesla 921 milionů korun.