Článek
Řídit teď cestovní kancelář není žádný med. „Zatímco v minulosti jsme řešili běžný provoz a prodeje tisícům klientů denně, teď řešíme, na jakém jsme semaforu a v jaké zemi jsou jaké restrikce,“ říká Jiří Jelínek, předseda představenstva DER Touristik Eastern Europe, pod kterou v Česku spadají cestovní kanceláře Fischer, Exim, Nev-Dama a eTravel.
Firma, která je lídrem českého trhu, má za sebou silného zahraničního vlastníka REWE, tedy společnost s obratem 1,8 bilionu korun. I tak ale musela propustit desítky lidí, omezit otevírací dobu poboček a snižovat náklady.
Ztráta způsobená koronavirem v celé skupině představuje stovky milionů. V létě si totiž její zájezdy koupilo jen 10 procent lidí oproti loňsku. „Je to dané i tím, že některé destinace nebyly otevřené vůbec - třeba Turecko a Egypt. Nabídka byla zúžená,“ vysvětluje Jelínek. Cestovní kanceláře, které se specializují jen na exotiku, pak zažily ještě větší propad.
Po létě navíc přichází další hrozba. Rostoucí počet nemocných v Česku vede k tomu, že některé destinace daly Českou republiku na seznam rizikových zemí. Turisté se například nedostanou do Dánska, o zpřísnění podmínek uvažuje i Slovensko.
S vakcínou přijde obrat
Celý trh tak nejspíš čeká velká proměna a letošní ztrátový rok rozhodně všichni hráči neustojí. Už teď jedna z těch větších kanceláří, pětka trhu Firo Tour, požádala o ochranu před věřiteli a desítky menších hráčů přerušily činnost.
„Uvidíme, co se bude dít v následujících šesti měsících, kolik kanceláří tu zbyde,“ říká Jelínek s tím, že pokud situace bude trvat déle než půl roku, tak nemusí přežít až 70 procent všech cestovních kanceláří.
„Záleží na jejich finančním zázemí. Těžko predikovat, ale myslím si, že může dojít k takovému nedobrému scénáři,“ dodává Jelínek, podle kterého bude pro obrat rozhodující fakt, jestli bude, nebo nebude vakcína.
„My to nebereme tak, že by cestovní ruch končil. Bereme to tak, že s příchodem vakcíny se začnou věci měnit. Pokud bude vakcína na přelomu roku, tak ta příští sezona může být nakonec velice dobrá. Je ale i otázka, jaká bude ekonomická síla obyvatel,“ říká Jelínek s tím, že cestování je zbytnou položku, kterou lidé škrtají jako první.
Možnost storna rozhoduje
Klíčové bude i to, jak budou jednotlivé kanceláře schopny nastavit své podmínky a jaké dají klientům záruky, že o své finance nepřijdou.
Čísla z podzimních prodejů zájezdů totiž ukazují, že Češi cestovat chtějí. Ve srovnání s loňským zářím si lyžařský zájezd u cestovní kanceláře Nev-Dama totiž koupilo jen o 15 procent lidí méně než před rokem.
Firma ale musela výrazně upravit podmínky, opustila vouchery a za zrušený zájezd vrací peníze do 14 dnů. S většinou hotelů vyjednala i možnost storna 48 hodin před nástupem na pobyt.