Článek
Pražský dopravní podnik nechal v sobotu dopoledne odstřelit halu tramvajové vozovny v Hloubětíně. Budova měla v havarijním stavu střechu, která byla neopravitelná.
Na likvidaci bylo použito 126 kilogramů trhaviny.
Po odstřelu, který nastal tři minuty před půl desátou dopoledne, začali hasiči místo kvůli rozvířenému prachu kropit. Uvnitř haly bylo také umístěno deset vaků s vodou, každý obsahoval 300 litrů vody. Exploze je rozmetala a vytvořila jemný aerosol.
Při odstřelu byl asi na 10 minut zastaven provoz tramvají mezi Poděbradskou a Kolbenovou ulicí. Zastaven byl také provoz aut v Kolbenově a Kbelské ulici a pozastaveny byly lety na kbelském letišti. Bezletová zóna platila i nad vozovnou a lidé do ní nesměli vysílat drony. Z bezpečnostních důvodů bylo uzavřeno bezprostřední okolí vozovny, tedy chodníky a silnice, aby se lidé k vozovně nedostali.
„Po kontrole jsme zjistili, že vše dopadlo tak, jak mělo. Nic navíc jsme nerozbili, takže to hodnotím velmi kladně,“ řekl ČTK střelmistr Vladimír Pravda. „Z hlediska plošného rozsahu se jednalo o větší demolici, přece jenom šlo o halu 100 krát 150 metrů,“ dodal.
Nová vozovna by podle plánů měla být postavena v letech 2020 až 2022 a měla by stát 1,8 miliardy korun. Současně s hlavní halou bude přestavěn celý areál vozovny.
Trhavina k demolici staré haly byla rozmístěna na 902 místech, nálože byly odpáleny na dálku bez použití dlouhých kabelů.
„Nad námi je vedení, v zemi metro, všude tramvaje, takže bludné proudy jsou na denním pořádku. Zvolili jsme proto neelektrický systém, není tam ani jeden drát, vše je na bázi mikrobleskovic,“ řekl před akcí střelmistr.
Konstrukce vozovny se podle něho nijak zásadně nelišila od jiných industriálních objektů.
„Tady bych řekl, že jsou akorát víc tzv. proarmované nosné prvky a zjistili jsme, že někde víc, než je ve výkresech,“ řekl Pravda.
Nálože umístil na nosných sloupech a navrtány byly také provizorní konstrukce. „Částečně se jedná o dřevěné konstrukce a částečně železobetonové sloupy,“ uvedl střelmistr.