Článek
„Zůstane tam v muzeu jako hrdý exponát, jestli tam dojedeme,” říká řidič a mechanik výpravy Petr Javůrek. Byl to právě on, kdo odřídil skoro 50 tisíc kilometrů dlouhou cestu, která vedla po středoasijské Pamir Highway, Jižní Amerikou i po dalších náročných cestách.
Ta nynější už bude pro stařičké modré auto jen krátkou etapou. „Cesta má necelé tři tisíce kilometrů. Snad ji ujedeme za čtyři dny. Uvidíme, jak nám žigulík dovolí jet rychle. Doufám, že dorazíme na oslavy včas,” vysvětluje fotograf a navigátor Filip Vogel.
Mnozí lidé cestovatele hecovali, že by měli v Togliatti dostat novou Ladu a hned ji otestovat na další cestě kolem světa. „Zpátky poletíme letadlem,” směje se Vogel. Avšak ruská automobilka jim na revanš auto přeci jen dá, v Česku by si měli vyzvednout novou Ladu Vestu.
Ruská automobilka AvtoVAZ ve městě Togliatti vyrábí vozy Lada od 60. let. Nejznámějším vozem, jenž byl rozšířený i v tehdejším Československu, je již zmiňovaná Lada 2101, které nikdo neřekne jinak než žigulík.
Filip Vogel a Petr Javůrek se na cestu kolem světa ve starém autě vydali loni v dubnu a z Čestic vyrazili nejprve do Ruska. Odtamtud zamířili přes Střední Asii až do Vladivostoku, kde žigulík naložili na loď a poslali ho do USA. Sami si udělali ještě krátký výlet do Japonska a pak se přesunuli do Spojených států, kde vyhlíželi své auto. Projeli téměř celé západní pobřeží USA, celou střední Ameriku a přes jihoamerický kontinent se dostali až do Ohňové země. V Buenos Aires pak naložili sebe i auto na loď a koncem ledna dopluli do Antverp, kde přezuli na zimní pneumatiky a v pátek 26. ledna v 16 hodin dorazili tam, odkud v dubnu 2017 vyjeli.