Článek
Začínali s rohožkami a gumovými stěrkami, ale v roce 1998 přišel zlom a velký vstup do sportovního světa. Zlaté Nagano nevystřelilo do hokejových výšin jen české hokejisty, ale také nenápadnou firmu z Valašska.
Právě po Japonsku výrobce puků z Kateřinic prorazil mezi elitu, přitom tam začal malou ostudou. „Možná by si toho nikdo na ledě nevšiml. Když si však jeden z reportérů prohlížel puky, povídá: Co to tady je?” směje se i po letech jednatelka rodinné firmy Kateřina Zubíčková.
Na vzácné, několikatisícové dodávce puků pro Nagano bylo napsáno „Oplympic games”, písmeno „p” tam svítilo navíc. „Naštěstí jsme rychle zareagovali a sadu vyměnili,” vzpomíná Zubíčková.
Puky s překlepem se staly sběratelskou raritou.
A firma z tisícových Kateřinic se natrvalo usadila mezi pryžovou smetánkou. V těchto dnech v malých dílnách dokončuje cenné zboží pro hokejový šampionát. „Na Slovensko dodáme 2500 hracích puků a stejný počet na tréninky,” popisuje jednatelka.
Spojení Gufexu a puků pro hvězdy světových šampionátů funguje dvacet sezon. „Vyrobíme puky i pro MS ve Švýcarsku v roce 2020. Snad spolupráce bude pokračovat i do budoucna,” popisuje jednatelka.
Zásilka odjede na Slovensko hned po Velikonocích.
Ve světě se výrobou puků zabývá jen šest firem. Unikátní složení pryžové směsi má Gumex patentované. „Základem je takzvaná nálož, včetně kaučuku, sazí. Celkově smícháme dvanáct ingrediencí. Složení zná asi jen pět lidí,” vysvětluje Zubíčková.
V rodinné firmě vyrobí přibližně pět tisíc puků denně, půldruhého milionu ročně. Výrobní cena se pohybuje okolo patnácti korun. „Lisuje se při 170 stupních Celsia. Výroba trvá asi 12 minut,” vypočítává Zubíčková. Puky po vychladnutí putují do speciálního přístroje, který ořeže hrany.
Pak jsou kotouče připravené na tisk. „Lze tam natisknout prakticky všechno, záleží jen na grafikovi,” doplňuje.
Puk má díky ideálním přísadám dobré vlastnosti, minimálně špiní mantinely s reklamami a neláme se. Jeho složení začal v roce 1994 testovat otec nynější jednatelky Pavel Mráček.
V nedalekém Vsetíně se rodila zlatá extraligová parta a Mráček tam v rodinné atmosféře za půldruhého roku vyvinul ideální složení. „Byl tam ideální prostor pro testování. S minimálními změnami recept zachováváme dodnes,” říká Zubíčková.
Společně se sestrou po otcově smrti hokejové podnikání převzala. „Chceme dál držet jeho odkaz,” má jasno.
Firma o devíti zaměstnancích dodává touše do různých koutů planety, včetně Islandu nebo Mexika. Od příštího roku bude hlavní přísadu gólové radosti produkovat z nové haly. Vzniká hned vedle současné. „Přesto chceme zachovat rodinný ráz,” říká Zubíčková.