Článek
Někdejší šéf skupiny Volkswagen Ferdinand Piëch, otec automobilových legend Porsche 917 a Bugatti Veyron, zemřel, uvedly německé listy Bild a Handelsblatt.
Dvaaosmdesátiletého Piëcha v neděli postihl kolaps, když byl na večeři v restauraci v bavorském Rosenheimu se svou ženou Ursulou, popsal portál Focus. Piëch byl sice převezen do nemocnice, ale den na to, v pondělí 26. srpna, lékaři museli konstatovat jeho smrt.
Piëchova manželka potvrdila, že její muž zemřel „náhle a nečekaně“. „Život Ferdinanda Piëcha se nesl ve znamení jeho vášně pro automobily a zaměstnance,“ uvedla vdova v prohlášení. Piëch po sobě zanechal třináct dětí a více než dvojnásobný počet vnoučat. Byl několikrát ženatý, ne všechny děti měl ale se svými manželkami.
Jeden ze dvou géniů
„Měli jsme spolu velmi nadstandardní vztahy, protože mě vlastně do Škodovky vybral. Spolupráce s ním byla perfektní. Byl přísný, tvrdý, ale byl to jeden ze dvou géniů, s nimiž jsem se v životě setkal,“ řekl agentuře ČTK Vratislav Kulhánek, který sedm let vedl Škodu Auto. Druhým géniem byl podle něj americký miliardář a spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates.
Piëch byl vnukem rodáka z Vratislavic Ferdinanda Porscheho. Jedna z nejvýraznějších postav světového automobilismu má především zásluhy na dnešním postavení Volkswagenu, do jehož řad patří i česká Škoda. Na počátku 90. let, kdy se VW zmítal v potížích, rozjel Piëch jeho velkou expanzi. Piëcha zvolili šéfem koncernu, když jeho továrny prodělávaly, a když odcházel, opouštěl značku, která byla světovou jedničkou.
Piechova láska k motorům byla bezbřehá – a nemusely pohánět jen čtyři kola. Ještě v 71 letech vášnivě proháněl svůj motocykl Ducati.
Koupil si také svého času nejdražší vůz světa – Bugatti La Voiture Noire – za 18 milionů dolarů. Vlastnil také Porsche 918 s pevnou střechou, jediný exemplář, který kdy byl vyroben.
„Existují lidé, kteří se již za svého života stanou mýtem, a nelze pochybovat o tom, že Ferdinand Piëch byl takovým mužem. Patriarcha starého střihu. Byl si vědom své moci a často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý – byl mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali,“ napsal v komentáři list Süddeutsche Zeitung.
Podle Bildu s Piëchem odchází kus „německých hospodářských dějin“.
Piëchova vedoucí role v koncernu Volkswagen skončila v roce 2015, kdy sám odstoupil po názorové roztržce se svým nástupcem Martinem Winterkornem. Pozici lídra ho stály i rozvířené debaty kolem aféry Dieselgate, která pronásleduje značku VW dodnes a jejíž podstatou bylo podvádění se softwarem testujícím množství vypouštěných emisí. O dva roky později pak prodal svůj podíl v Porsche za zhruba 1,2 miliardy dolarů a tím skončilo i jeho majetkové propojení s některou z částí VW.