Článek
Svým rolím vždy propůjčoval celou svou uměleckou osobnost, zkušenosti, emoce i talent, uvedli v tiskové zprávě jeho kolegové z Národního divadla Brno.
Kamas se narodil 7. prosince 1947 v Olomouci, po studiích operního zpěvu na brněnské akademii nastoupil nejprve do Slezského divadla v Opavě. V roce 1978 pak přešel do brněnské opery, se kterou zůstal spojený po zbytek umělecké dráhy.
Ztvárnil desítky rolí českého, ruského a italského, zejména verdiovského repertoáru. Zpíval téměř všechny postavy hrdinného barytonového oboru. K významným Kamasovým rolím patří Jago z Othella, hrabě Luna z Trubadúra, titulní role z Macbetha i Nabucca, baron Scarpia v Tosce, Figaro v Lazebníku sevillském nebo Escamillo v Carmen.
Kamas pravidelně hostoval ve Státní opeře i Národním divadle v Praze, ale také na dalších českých scénách a v zahraničí, například v Záhřebu. Cenu Thálie za rok 2002 získal za roli Franka v díle Ericha Wolfganga Korngolda Mrtvé město, kterou nastudoval na domovské scéně v Brně.
„Je pěvcem zvučného hlasu, který mezi českými pěvci vyniká především dokonalým ztvárňováním verdiovských postav, kde kromě ohebné pružnosti hlasu dovede docílit potřebnou kovovou průraznost a smysl pro dramatická bria s efektním zakončením,“ uvádí o Kamasovi Český hudební slovník osob a institucí.
Podle tiskové zprávy oceňovali kolegové na Kamasovi také jeho lidskou poctivost, laskavost a vlídnou noblesu. Své pěvecké zkušenosti předával jako pedagog.