Článek
Podle Jana Skalického, který pro myšlenku nadchl samotného prezidenta Zemana, pomůže kanál vyřešit potíže se suchem i povodněmi. “Jak se vyvíjí situace s počasím a vodou v krajině, tak České republice nic jiného nezbude. Je to nejvýhodnější projekt, který řeší problémy s vodou,” uvedl v Seznamu. Odborník na dopravu Petr Šlegr má kanál za neefektivní: “Já přirovnávám kanál DOL k odsunu brněnského nádraží, což je nesmyslný projekt, který zhorší cestovaní lidí. Moc neuškodí, ale nepomůže.”
Celkové investiční náklady projektu ve variantě propojení všech tří řek jsou 582 miliard korun. Propojení pouze Dunaje a Odry by přišlo na 281 miliard. Materiál, který vznikal dva roky, ovšem nezapočítal náklady na zvýšení splavnosti jednotlivých řek. Zatímco propojení všech tří řek je podle ministerstva efektivní, i když hraničně, napojení Labe je hodnoceno jako rizikové.
Stavbu koridoru dlouhodobě prosazuje Miloš Zeman. Chtěl by, aby se na ní podíleli Číňané. Projekt by podle prezidenta přinesl až 60 000 pracovních míst na 15 let. Zastánci projektu argumentují přínosy nejen v dopravě, ale i protipovodňové ochraně.
Ekologové plán kritizují. Zdůrazňují, že by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. Podle přírodovědců kanál umožní rozšíření nepůvodních rostlin do české přírody, například křídlatky a netýkavky. A mohl by se stát nepřekročitelnou překážkou pro migrující živočichy.
Výsledky studie teď projednají zástupci ministerstev, univerzit, krajů a také Slovenska a Polska. Pak se k ní vyjádří i další zainteresované komise a úřady včetně vlády.