Hlavní obsah

Zemanova kampaň, která se neměla vést, stála 17 milionů korun

Kandidáti na prezidenta museli do včerejška uvést všechny sponzory svých kampaní.

Do pondělní půlnoci měli kandidáti na prezidenta povinnost uvést jména všech firem a lidí, kteří sponzorovali jejich volební kampaň. Ta Zemanova vyšla na 17 milionů korun, uváděl přitom, že kampaň nepovede. Údaje zveřejnili i další kandidáti.

Článek

Volební kampaň stála současného prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun. Hlava státu to uvedla na svém volebním webu. Na účet dostal Zeman dalších 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace, z uveřejněného výpisu nevyplývá.

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od nichž na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci.

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že Zeman o volební reklamě věděl.

Zeman má nejméně transparentní kampaň ze všech. Ani není jasné, kdo ji platí, říká šéf Transparency International

Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Tisk a rozesílání letáků s „životním příběhem“ Zemana do schránek zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS. Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal a v jejímž sídle pořádá tiskové konference, mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici. Vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Jak mluví prezidentští kandidáti anglicky? Kdo přišel do neobvyklé debaty, jak mu to šlo a kdo odmítl

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion darovala Zemanovi firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu. Dalších 900 tisíc korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od firmy P.M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel sto tisíc korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Poslední průzkum: Zemanův postup je jistý. Kdo ho vyzve? Porazit ho může Drahoš i Horáček. Zezadu se tlačí Fischer

Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí. Například Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 tisíc korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 tisíc korun nebo kinoreklama v síti CineStar za 330 tisíc korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění mělo hodnotu asi 256 tisíc. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

Horáček vyzval Pražany, ať volí takticky. Jeho návod, jak porazit Miloše Zemana

Související témata:

Doporučované