Článek
„Byli i kandidáti, kteří nezveřejňovali nic a na komunikaci s veřejností úplně kašlali,” říká David Ondráčka, ředitel české pobočky. Z hodnocení Transparency International vyšel nejhůř současný prezident Miloš Zeman.
„Ten transparentnost ani nepředstíral. Hrál na to, že kampaň nedělá. Samozřejmě, že ji dělá,” říká Ondráčka s tím, že spolky, které pro prezidenta kampaň připravují, nezveřejňují nic, a není tak vůbec jasné, kdo mu náklady platí.
„Příliš velkou otevřenost jsme neviděli ani u Mirka Topolánka. Viděli jsme tam celou řadu firemních dárků z velkého byznysu,” dodává Ondráčka.
Česká pobočka Transparency detailně prostudovala transparentní účty všech prezidentských kandidátů. Ověřila jednotlivé informace, zjišťovala, kdo jsou významní sponzoři a jaké mají zájmy. Nejlépe z tohoto hodnocení vyšel Michal Horáček.
Za porušení „pravidel” sice jednotlivým kandidátům hrozí sankce, ale až devadesát dní po volbách. Současné kampaně navíc ukázaly i další mezery v systému - třeba tu, že stále mohou přicházet dary z ciziny.