Článek
V současnosti úřad oslovil všech 121 železničních dopravců a čeká na jejich odpovědi. Podle předsedy představenstva Českých drah (ČD) Václava Nebeského se ale dlouhodobě ukazuje, že mezi nehodami není spojovací prvek.
„Ještě jsme neodpověděli, nicméně máme zpracováno skoro úplně všechno,“ řekl Nebeský. Analýzy podle něj ČD vedou průběžně s překvapujícími závěry, že mimořádné události nemají společného jmenovatele. „Jedná se o sérii náhodných jevů,“ dodal. Těžko se pak podle něj situace napravuje, pokud nemá společný ukazatel. Nehody se podle něj nestávají v podobný čas, ani u určité věkové skupiny strojvedoucích.
V uplynulém týdnu ČD informovaly, že po sérii nehod sestavily vlastní radu pro zvýšení bezpečnosti provozu. Jejími členy jsou zástupci osobního i nákladního dopravce, odborů, strojvůdců, akademiků či dopravních psychologů. Rada má zlepšit podmínky pro výkon služby zaměstnanců a zvýšit bezpečnost na dráze. Nebeský dnes dodal, že se chce zaměřit také na biorytmus strojvedoucích a dalších drážních pracovníků.
Českou železnici provází v posledních týdnech řada nehod. V červenci byl nejtragičtější střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, kdy zemřeli dva lidé. Další tragická nehoda se v polovině července stala u Českého Brodu, kde narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Tehdy zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby. V obou případech šlo o vlaky Českých drah.
V souvislosti s prací strojvůdců úřad už před nehodami vypracoval návrh na nové trestání problémových strojvůdců. Podle návrhu bude strojvůdcům, kteří opakovaně nerespektují návěstidla nebo porušují další bezpečnostní pravidla, hrozit pozastavení nebo odebrání licence. Úřad chce vytvořit i systém monitoringu licence strojvedoucích, jenž by měl sledovat dodržování povinného odpočinku. Oba návrhy jsou v legislativním procesu.
„V současné době jde odebrat licence pouze ze zdravotních důvodů nebo za úmyslný trestný čin nebo když nám ji odevzdá sám,“ řekl Kolář. Kvůli projetí návěstidel by byla podle něj ročně pozastavena licence asi 300 strojvedoucích.
ČD kromě nehod řeší výpadky příjmů v důsledku koronaviru a vládami přijatých opatření pro boj s ním. Podle Nebeského mají dráhy výpadek za zhruba 1,5 miliardy korun, budou hledat úspory. Plánují propouštění hlavně administrativních pracovníků, provozních zaměstnanců by se škrty neměly dotknout. Podle předsedy se cestující do ještě vlaků plně nevrátili, u dálkové přepravy je 70procentní vytíženost, u regionální ještě nižší.