Hlavní obsah

Železnice mezi Jabloncem a Libercem slaví 130 let, v provozu ale mohla být bezmála o třicet roků dříve

Nostalgickými jízdami parní lokomotivou a dobovými vozy oslavilo město Jablonec nad Nisou 130. výročí zprovoznění dráhy se sousedním Libercem.Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam Zprávy

Nostalgickými jízdami se starou parní lokomotivou a dobovými vozy oslavilo město Jablonec nad Nisou 130. výročí zprovoznění železniční dráhy se sousedním Libercem. Na svou první dráhu si muselo malé město na severu Čech počkat téměř o 30 let déle, než se původně předpokládalo.

Článek

Jablonec měl při prosazování železniční dopravy trochu smůlu. Dočkat se totiž mohl už v roce 1859. Právě tehdy dopravní odborní hledali řešení, kudy povede první dráha do libereckého regionu. Naprojektovaná pardubicko-liberecká dráha se vybírala z několika variant. A dvě z nich měly vést právě přes Jablonec nad Nisou.

„Nakonec ale zvítězila jiná trasa, a sice varianta přes Rychnov u Jablonce nad Nisou. Takže Jablonec si musel tehdy 29 let počkat, než měl regulérní železnici,“ říká dopravní expert a jablonecký zastupitel Jindřich Berounský (ČSSD).

V roce 1894 byla dráha prodloužena z Jablonce do Lučan nad Nisou a poté do Tanvaldu. Jen pro představu, na trase Liberec – Jablonec nad Nisou – Tanvald se například v roce 1912 převezlo přes 1,6 milionu osob a 436 tisíc tun nákladu. Celá dráha tehdy přišla investory na více než jeden milión a 300 tisíc zlatých.

„Město bez železnice by v té době prakticky nemělo šanci existovat. Tehdejší rozvoj průmyslu byl na dráze přímo závislý. Převáželo se po ní až 90 % veškerého materiálu. Zatímco dnes se doprava významně přesunula na silnice, začátkem minulého století by si lidé život bez železnice neuměli představit,“ říká jablonecký primátor Petr Beitl (ODS).

Největší proměny se železnice dočkala v roce 2015, kdy došlo k modernizaci trati Liberec–Tanvald, včetně vybudování bezbariérových nástupišť a dálkového řízení dopravy. V té době byly zároveň pro osobní přepravu nasazeny moderní motorové vozy, které jezdí na pravidelné přímé lince mezi Libercem a Szklarskou Porebou v sousedním Polsku.

Doporučované