Článek
Správa železniční dopravní cesty aktuálně připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, kde by se v budoucnu mohlo jezdit právě rychlostí až 200 kilometrů v hodině, třeba na části nové trati mezi Plzní a Domažlicemi. Patří k nim hlavně 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem, kde by se mohlo jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu od poloviny roku 2025. Dále se jedná o 17 kilometrů trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a osm kilometrů mezi Soběslaví a Doubím. V Ejpovickém tunelu zatím vlaky jezdí maximálně rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
„Jízdám předcházela diagnostická měření a technicko-bezpečnostní zkouška, která potvrdila způsobilost úseku k jízdám touto rychlostí,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Tunelem projížděla speciální souprava rakouského národního dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), jež byla tvořena dvěma lokomotivami řady 1116 Taurus firmy Siemens s měřicím sběračem, mezi nimiž byl umístěn vůz pro diagnostiku trakčního vedení. Cílem zkušebních jízd bylo zjistit chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti.
Ejpovický tunel, který byl zprovozněn v listopadu 2018, má dva tubusy s pevnou jízdní dráhou pro každý směr vlaků. „V takovém prostředí, kdy souprava představuje ‚píst‘, se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na širé trati,“ uvedla mluvčí.
„Měřicí souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo plánováno. Získané údaje budeme analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí na tratích,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Mezi úseky, kde by se v budoucnu mohlo jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině, patří také část nové trati mezi Plzní a Domažlicemi. Stejné rychlosti budou dosahovat vlaky na nové trati mezi Brnem a Přerovem a mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa také připravuje úpravy na zvýšení rychlosti na trati Břeclav–Šakvice, kde byly letos provedeny zkušební jízdy.