Článek
„Naše sáčky jsou třívrstvé. Je tam aluminiová vrstva, papírová vrstva a celofánová. Je to z toho důvodu, aby se uchovalo aroma, aby neunikalo. My jsme to tady 200 let od začátku průmyslové revoluce neřešili a najednou je tlak to vyřešit. A to je problém, protože se to má zvládnout během krátké chvíle. Ještě před takovými třemi čtyřmi lety o tom nikdo moc neuvažoval,“ posteskl si pro Seznam majitel firmy Oxalis Petr Zelík.
Jak dodal, právě teď intenzivně hledají biologicky rozložitelný materiál, který by měl zmíněné tři vrstvy nahradit. „Je to ale otazník, protože si s tím nikdo neví tak rychle rady,“ přiznává muž, který se v čajovém byznysu pohybuje bezmála tři desítky let.
Oxalis – jednička na trhu sypaných čajů v ČR
Název firmy pochází z latiny, znamená šťavel či čtyřlístek.
Založena byla v roce 1993, sídlí ve Slušovicích.
Dováží čaje ze 30 zemí.
Vyváží aromatizované čaje, na které vlastní ochranné známky. V posledních letech skokově narostly exporty do Indie (až 30 % ročně).
Její obrat činil 270 milionů korun.
Ročně prodá 400 tun čaje a 130 tun kávy.
Ekologie - drahý špás
A změna nebude zadarmo. „Finančně to závisí na tom, co se nám na trhu podaří najít,“ řekla v pořadu Ženský byznys Helena Mertová, manažerka pro marketing a maloobchodní síť slušovické společnosti.
Dosud čas od času řešili spíš redesign, podobu čajových obalů, na čemž spolupracují se studenty tamních vysokých škol. „Odměna je třeba pět tisíc korun,“ říká Mertová.
Úplná změna sáčků ale bude daleko zásadnější a bolavější. „Obaly nakupujeme v řádu desítek milionů korun. Nějaká procenta nahoru tam určitě budou, ale kolik přesně, těžko říct. Jsme zatím opravdu ve fázi hledání,“ vysvětluje Petr Zelík.
Když si EU neví rady, tak to zakáže
Není to poprvé, kdy výrobce čaje řeší změnu, která ho stojí peníze, za pochodu. Naposledy když Evropská unie zakázala prodej lapacha. To je je bylinný čaj pocházející z Jižní Ameriky, nazývaný též nápoj Inků. Připravuje se z vnitřní kůry stromu lapacho, který roste na území Brazílie, Bolívie, Peru, Paraguaye nebo Argentiny.
„Lapacho jsme dlouhou dobu prodávali a najednou přišel zákaz. Já mám za to, že si nevěděli rady se zařazením a že je to celé otázka času, kdy se to vrátí zpátky. V Amazonii je řada produktů, které jsou typické vyloženě pro tu oblast a mají prokazatelně léčivé účinky. A když si s tím legislativa neví rady, tak to raději odloží k ledu. Je to škoda,“ upozorňuje slušovický podnikatel.