Článek
Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.
Mezi největší skokany patří bezpochyby jablka, cena některých odrůd v akcích vyskočila až o 92 %. „Nekřesťansky“ podražily nektarinky a citrony, ze zeleniny pak brokolice nebo rukola. Levněji podle Kupi.cz koupíte jahody, cibuli nebo karotku. Petr Miklík, analytik služby Kupi.cz, přijal Výzvu Seznam Zpráv.
Až absurdně vystřelila během koronakrize cena například u květáku. Může tahle původně laciná potravina z českých jídelníčků zmizet?
Určitě je to jedna z možností. Ať už je to květák, rukola nebo jiná zeleina, tak ceny vystřelily k takovým částkám, že Češi budou velice zvažovat mezi nákupem tohoto českého produktu a kuřecího nebo vepřového masa.
Takže květák je teď luxus srovnatelný s masem?
Z toho cenového pohledu určitě ano.
Mezi největšími cenovými skokany za květen ale květák nebyl, znamená to, že ta cena šla trošku dolů, když je teď na trhu ten český?
Jednak začala sezona květáku z Česka a ze Slovenska, jednak se začalo objevovat více akcí. Akcí je oproti loňskému roku nicméně minimum. Nejde jen o to, že květák podražil v akcích, ale obecně se spotřebitelům nákup květáku výrazně prodražil. Nákupem v akci se dá v průměru ušetřit 30 až 40 procent.
Podobný příběh jako květák žije brokolice a rukola. Jak se hýbaly jejich akční ceny?
Brokolice a rukola jsou trošku jiná zelenina. Květák se používá pro přípravu pokrmů, brokolice a rukola se používají i při grilování. Pocítíme to během léta, kdy spousta českých domácností vysloveně miluje grilování. Takže tam ta cena vyskočila obrovským způsobem, o necelých 70 procent. Spotřeba rukoly a brokolice ale není tak vysoká, jako je u květáku.
Máme si na předraženou zeleninu zvyknout, nebo se to v dohledné době, třeba až se otevřou hranice, změní?
Pro letošní rok musíme s těmito cenami počítat, protože jsou to všechno importované produkty. V jižních státech bylo poměrně sucho a nedostatek zahraniční pracovní síly, takže rozhodně neočekáváme letos ani příští rok nějaké výrazné zlevnění.
Bylo možné během pandemie nakoupit ovoce a zeleninu v akcích?
Ovoce i zelenina se hlavně z počátku pandemie objevovaly v letácích poměrně běžně, protože řetězce nedokázaly tak rychle na pandemii reagovat. První, co ze svých akčních nabídek vyloučily, nebo minimalizovaly počet akcí, byly základní potraviny jako mouka, mléko a další potraviny. Ovoce i zelenina ze začátku určitě byly součástí akčních letáků.
Když ale začaly vitamíny zdražovat, tak si Češi počkali, až citrony a kiwi spadnou do akcí, nebo kupovali i za draho?
Češi by určitě rádi čekali, jenže problém hlavně u importovaného ovoce a zeleniny byl ten, že akce oproti předchozím letům vůbec nebyly. Pokud byly, tak jich bylo velmi málo a i jejich výhodnost byla výrazně nižší.
Zlevní třeba melouny
Ovoce a zelenina jsou sezonní. Když se objeví poprvé na trhu, tak jsou ceny vysoké, pak to jde ale postupně dolů. Vzpomněl byste si na nějaký produkt, na kterém je to dobře vidět?
Tomuto popisu přesně odpovídá meloun. Meloun je velmi oblíbený, a to jak mezi Čechy, tak mezi řetězci. Nyní se začínají melouny objevovat v promo akcích, cena je ale poměrně vysoká. Přestože díky akci ušetříme 30 až 40 procent, meziročně je tam prodražení zhruba 56 procent. Nyní se ta akční cena pohybuje okolo 25 korun za kilo, to je oproti loňsku nárůst zhruba 5 korun. S přibývajícími měsíci a jak bude přicházet léto, očekáváme zlevnění melounů a klidně se můžeme dostat i na loňskou a předloňskou cenu kolem 8 korun za kilo.
Takže byste si zatím nechal zajít chuť?
Asi by to nebylo tak, že bych si nechal zajít chuť. Kdo má rád meloun a chce si ho dopřát, tak si ho může dopřát už nyní. Masové využití a přípravu dalších pokrmů z melounu bych ale nechal na pozdější čas. Nyní bych zkusil jiné ovoce a zeleninu.
Ale které? Protože ovoce zdražilo skoro všechno. O více než polovinu ostružiny, borůvky, broskve, citrony, o 76 procent nektarinky. Tak co mají dělat ti, kteří si chtějí dopřát vitamíny už teď?
Aby člověk pohledal, co vyloženě zlevnilo nebo bylo za stejné ceny. Takovým úkazem jsou třeba jahody. Češi milují samosběry, v tom jsme v Evropě unikátní. Zástupy lidí si kupují jahody jak u okének, tak u cest. Pokud se už rozhodnou nakoupit jahody v supermarketech, tak oproti loňskému roku poměrně výrazně ušetří. Loni vycházelo kilo průměrně na 118 korun, letos zaplatíme zhruba 80.
Vy jste přirovnal jahody ke kaprovi, protože ani toho si Češi zpravidla nekupují v supermarketu. Proto je cena jahod níže? Že Češi preferují samosběr?
Určitě to může být částečně jeden z důvodů. Na Vánoce si málokdo koupí kapra v supermarketu. Řetězce nechávají rybářům místo před supermarkety, aby ryby prodávali živé. Něco podobného platí i o jahodách, kde jsou Češi zvyklí je kupovat na svých obvyklých místech čerstvé. I když u toho nejsou tak konzervativní a někdy je nakupují i v supermarketech. Důvod pro zlevnění je ale spíš příznivé počasí v Česku, na jaře bylo poměrně teplo a k tomu ještě deštivo, takže letos byla vysoká úroda jahod.
Kdo baží po vitamínech, tak ho letos nespasí ani jablka, protože ta jsou extrémně drahá, navíc jsou Češi zvyklí je kupovat po kilech. Tam se blýská na lepší časy, co se týká ceny?
Bohužel letos u jablek lepší vyhlídky nejsou. My jsme byli zvyklí v minulých letech, že některé odrůdy jablek vystřelily, avšak letos je to napříč celou kategorií, u všech odrůd. Zdražení je zarážející a pohybuje se od 50 do 90 procent. Neočekáváme, že by se letos měla tato situace změnit.
Pokud to převedete na cenovky, tak kilo jablek se prodává zhruba za kolik?
Byli jsme zvyklí na 15 až 18 korun, letos můžeme počítat s cenami 30, 40 i 50 korun za kilo.
Žlutá kuchyňská cibule v akci zlevnila o 42 procent, podražuje akční česnek o 48 procent. Co je za tím?
U cibule to bylo hodně zapříčiněno loňskými cenami, kdy cibule výrazně zdražila, a letošní pokles je v podstatě narovnáním ceny, na kterou jsme byli zvyklí v předchozích letech. Je to opravdu jen zlevnění oproti loňskému roku. Co se týká česneku, tak ten dlouhodobě zdražuje, tam ani neočekáváme nějaké výrazné zlevnění. Co se týká zeleniny, tak můžeme očekávat mírné zlevnění u mrkve nebo karotky, to je o nějakých zhruba 18 procent.
Když se podíváme na to, kde jsou ceny teď, nemůže se ve finále stát, že až brokolice, květák a spol. opět zlevní na takové ceny, na které jsme zvyklí, tak na ně obchodníci plácnou cedulku „50% sleva“, aby lidi nalákali?
Aktuálně jsme v situaci, kdy těchto produktů nechci říct, že je nedostatek, je jich dostatek, ale není jich přebytek. Takový, aby obchodníci měli toto plošně zavádět. Mohou to zavést u kusů, které zbývají, ale určitě neočekáváme v tomto roce nějaké přebytky zeleniny. Je velkou otázkou, co se stane v těch jižních zemích, kde se postupně uvolňují opatření. Ovoce a zelenina tam roste, dozrává a otázkou je, kdo je sklidí. Zahraniční pracovníci budou mít strach se tam vracet, záleží, jak se to celé bude vyvíjet a jestli se úroda vůbec stihne sklidit. A je otázka, jak bude probíhat import do Česka.
Pokud by se situace nikterak nezměnila, tak by ceny ovoce a zeleniny zůstaly vysoké, jako jsou teď?
A můžou ještě růst.