Článek
Že klimatická změna nemusí přinášet jen živelní pohromy, se přesvědčilo deset miliardářů, kteří přijali globální krizi jako výzvu pro nové nápady. Zbohatli na zelených energiích nebo na technologiích šetrných k přírodě. V minulém roce dohromady vydělali okolo 61 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že zelená ekonomika roste, je jasné, že další miliardáři budou přibývat.
Mezi „zelené miliardáře“ by se vbrzku mohli zařadit například zakladatel firmy Beyond Meat Ethan Brown či generální ředitel Impossible Foods Patrick Brown. Příjmení oba muži sdílejí pouze náhodou, ale obě firmy, které řídí, se zabývají rostlinnými alternativami pro maso. Jak uvádí Bloomberg, masný průmysl může až za 14,5 procenta veškerých vyprodukovaných skleníkových plynů, a tak poptávka po náhražkách masa stále roste.
Jak vznikal žebříček
Žebříček složila agentura Bloomberg k 31. prosinci 2019 a je založen na miliardářském indexu téže agentury.
Aby se majetek dal počítat do tzv. zeleného, musí se byznys zaměřovat na snížení skleníkových plynů v atmosféře – například v podobě obnovitelných energií nebo elektrických vozidel.
Osobní jmění, která pocházejí od stejné společnosti, jsou v žebříčku počítána dohromady.
Zelená ekonomika se také více diverzifikuje, což lze pozorovat i v tomto žebříčku. Ať se jedná o Muskovu Teslu, která před nedávnem předběhla Volkswagen jako druhá nejhodnotnější automobilka, přes čínské firmy obchodující s energií z obnovitelných zdrojů až po nákladní auta poháněné vodíkem. Popularita zelené ekonomiky roste i u investorů. Stává se jedním z nejrychleji rostoucích odvětví pro investice.
I přes to všechno je stále zdaleka nejhodnotnější společností na světě ropná Saudi Aramco s tržní hodnotou okolo neuvěřitelných 1,8 bilionu dolarů.
1. Ceng Jü-čchün, Chuang Š'-lin, Pchej Čen-chua, Li Pching (Čína)
Tito čtyři předsedové společnosti CATL vydělali dohromady 16,7 miliardy dolarů. Jejich firma se specializuje na výrobu baterií pro elektromobily. Své produkty dodávají do automobilek, jako je BMW, Toyota, Volvo či Daimler. CATL zhodnotila své akcie více jak čtyřikrát od června roku 2018, kdy je nabídla k prodeji. A bohatnout budou tito čtyři i nadále. Předpokládá se, že v roce 2050 bude mít globální trh s baterkami pro elektrická auta hodnotu 500 miliard dolarů.
Celkové jmění: 16,7 miliardy dolarů
Zelené jmění: 16,7 miliardy dolarů
2. Elon Musk (USA)
Muskovu automobilku Teslu už asi není třeba představovat. Musk z druhé nejhodnotnější automobilky světa vlastní přibližně jednu pětinu. Ve státu Nevada má firma také vlastní továrnu na lithium-iontové baterie, tzv „Gigafactory 1“. Musk dále předsedá společnosti SolarCity, která v USA instaluje osobní solární panely na střechy domů. Mimo tyto zelené projekty je také zakladatelem služby PayPal, SpaceX a dalších projektů.
Celkové jmění: 27,6 miliardy dolarů
Zelené jmění: 14,6 miliardy dolarů
3. Aloys Wobben (Německo)
Wobben je v tomto žebříčku jedním ze dvou zástupců Evropy. Jeho firma Enercon je čtvrtý největší výrobce větrných turbín na světě a díky tomu, že je jediným vlastníkem, získal Wobben třetí místo. Enercon založil roku 1984 se svými vlastními plány větrných turbín.
Celkové jmění: 7,3 miliardy dolarů
Zelené jmění: 7,3 miliardy dolarů
4. Anthony Pratt (Austrálie)
Pratt Industries patří rodině Anthonyho Pratta od roku 1948. Zaměřuje se na kartonové krabice. Anthony Pratt se rozhodl pro udržitelný rozvoj a udělal ze společnosti největší soukromě vlastněnou firmu na výrobu papírů a obalů. Vše je stoprocentně recyklovatelné a společnost vlastní i ekologicky nezávadné elektrárny na pohánění svých továren.
Celkové jmění: 6,8 miliardy dolarů
Zelené jmění: 6,8 miliardy dolarů
5. Li Čen-kuo, Li Čchu-nan, Li Si-jen (Čína)
Další čínští zástupci v tomto žebříčku jsou předsedové společnosti Longi. Jedná se o největšího výrobce monokrystalických solárních panelů.Tento typ panelů má oproti jiným (polykrystalické, amorfní) tu výhodu, že za ideálních podmínek je nejvýkonnější. V České republice jsou monokrystalické panely nejčastější. Longi na svých stránkách píše, že se jedná o nejhodnotnější firmu v technologiích solárních panelů.
Celkové jmění: 3,4 miliardy dolarů
Zelené jmění: 3,4 miliardy dolarů
6. Jose Manuel Entrecanales (Španělsko)
Druhý evropský zástupce pochází ze Španělska a vlastní společnost Acciona. Ta zajišťuje elektřinu pro šest milionů domovů z obnovitelných zdrojů. Využívá větrnou, fotovoltaickou, vodní energii, energii z biomasy a solárně termální energii. Firmu převzal po svém otci v roce 2004 a zaměřil ji více ekologickým směrem. Za boj proti klimatické změně získal od japonské vlády Řád vycházejícího slunce .
Celkové jmění: 4,9 miliardy dolarů
Zelené jmění: 2,9 miliardy dolarů
7. Lin Ťien-chua (Čína)
V letech 1982–1994 pracoval ve státem vlastněné továrně na hnojiva. V roce 2003 založil se svojí ženou společnost Chang-čou First Applied Material, díky čemuž se posléze stal miliardářem. Jeho firma se specializuje na výrobu komponentů pro solární panely, především na výrobu potahových filmů na ně.
Celkové jmění: 2,9 miliardy dolarů
Zelené jmění: 2,9 miliardy dolarů
8. Wang Čchuan-fu (Čína)
Wang založil společnost BYD v roce 1995 a nyní je největším výrobcem elektrických aut v Číně, která je i největším trhem pro elektromobily na světě. Snaží se přeměnit dopravní infrastrukturu Šen-čenu, jednoho z největších měst Čínské lidové republiky, na kompletně elektromobilní, a to včetně autobusů, taxíků i nákladních aut. V roce 2019 byl 79. nejbohatším Číňanem.
Celkové jmění: 4,2 miliardy dolarů
Zelené jmění: 2,4 miliardy dolarů
9. Somphote Ahunai (Thajsko)
Ahunai založil společnost Energy Absolute, která se zabývá zpracováním organických látek, jako je palmový olej, na výrobu biodieselu. Dceřiná společnost Energy Absolute buduje síť dobíjecích stanic v celé zemi. Špatný dopad na firmu mělo oznámení thajské vlády, že nehodlá zvyšovat nákupy elektřiny z obnovitelných zdrojů do roku 2023.
Celkové jmění: 2,4 miliardy dolarů
Zelené jmění: 2,4 miliardy dolarů
10. Trevor Milton (USA)
Američan Milton dokončil pouze jediný semestr vysoké školy a vytvořil úspěšný miliardový startup NIkola Motor. Zabývá se vývojem nákladních vozidel poháněných vodíkem. Cena paliva by měla být o 20 až 30 procent levnější než u klasického spalovacího motoru. Miliardářem se stal teprve minulý rok, když získal podporu evropské firmy CNH Industrial. Ve svém startupu Milton použil solární energii k štěpení vody na atomy kyslíku a vodíku, které posléze využijí nákladní auta jako pohonnou hmotu.
Celkové jmění: 1,3 miliardy dolarů
Zelené jmění: 1,3 miliardy dolarů