Hlavní obsah

Německá konkurence nás málem zabila. Češi nás podrželi, říká Jančura

Celý díl magazínu Byznys zblízka – hlavním hostem byl Radim Jančura, šéf RegioJet a Student AgencyVideo: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Nástup Flixbusu žluté autobusy Radima Jančury nezlikvidoval. Připravil je ale o 80 procent zisku. Seznamu to potvrdil sám Radim Jančura – šéf RegioJet a Student Agency. Žluté autobusy podle něj přežily drtivý nástup zahraniční konkurence jen proto, že je Češi zkrátka mají rádi.

Článek

První žlutý autobus vyslal Radim Jančura na trasu Praha–Brno v lednu roku 2004 a od té doby tento byznys rostl. Tedy až do roku 2017, kdy v Česku začal jezdit FlixBus. Zelené autobusy, které ve většině evropských států zcela zlikvidovaly konkurenci.

„Byl jsem přesvědčený, že to nedáme, že to nezvládneme. V Německu FlixBus získal během tří let 95 procent trhu. V Česku jsem počítal s tím nejhorším – že budeme muset autobusy zrušit. Stalo se ale něco, s čím jsem nepočítal. Cestující nás podrželi,” říká v pořadu Byznys zblízka Radim Jančura.

Nechtěli jsme zezelenat. Ta nabídka tu byla

FlixBus je ekonomicky silná firma, která postupně dobývá Evropu. „Oni vlastně nechtějí nikoho zničit. Oni chtějí pouze toho dopravce ekonomicky dotlačit k tomu, aby zezelenal," říká Jančura s tím, že zezelenat znamená odvádět FlixBusu 30 procent z tržeb. Stejnou nabídku dostal i on. Odmítl ji a pak už jen sledoval, jak jeho nová konkurence vyjíždí s novými autobusy a výrazně levnějším jízdným.

Noviny a kávu zdarma si ale Češi vzít nenechali a většina z cestujících zůstala žlutým autobusům věrná. „V autobusové i železniční dopravě funguje přiměřený zisk. Ten je kolem pěti procent. Když nám odešlo pět procent cestujících, spadli jsme na nulu. Zoptimalizovali jsme počet linek, alespoň opticky snížili cenu, aby ten rozdíl mezi námi a jejich cenou nebyl takový a podařilo se nám zbalancovat ekonomiku tak, že teď máme zase nějaký zisk,” vysvětluje Jančura.

Desítky nových žlutých autobusů

Autobusy tedy přežily a jsou opět v zisku. Ten je však o 80 procent nižší, než býval před nástupem konkurence. Bez toho, aby byla autobusová doprava zisková, by však firma nemohla získat od bank peníze na nové vozy. Takhle jich Jančura mohl objednat hned deset a pro příští rok plánuje třicet.

Názor, že se mu teď vrací to, jakým způsobem se on sám před lety na trhu prosadil, když vozil cestující za korunu, odmítá. “ Jezdil jsem za korunu 14 dní a pouze v jednom směru,” říká Jančura s tím, že důvodem pro to bylo, že ochranka společnosti ČSAD Liberec firmu nechtěla pouštět na nádraží.

Jak porazit FlixBus? Jedině vlaky

Další zahraniční expanzi žlutých autobusů už ale Jančura neplánuje. „Ne ve chvíli, když máte konkurenta, který na vás kdykoliv ekonomicky zaklekne,” říká a ukazuje příklad nerovného souboje na trase Vídeň-Budapešť, kde FlixBus nabídl poloviční cenu a počet spojů navýšil na trojnásobek.

„Vím, že udržíme dnešní síť, a pochopil jsem, že jediný způsob, jak mohu porazit FlixBus, jsou vlaky. Ty oni neumí,” dodává Jančura.

Vlaky jsou to, na co se teď soustředí nejvíc. „Brusel rozhodl, že celá Evropa se musí přesoutěžit. Za pět let končí možnost přímého zadání, čili přicházejí linky, které se neuživí na komerční riziko a je zde velký koláč dotací. To je příležitost pro všechny dopravce světa,“ vysvětluje podnikatel.

Vozit vzduch a mít čisté vlaky

Uspět chce hlavně na české železnici. Už v prosinci vyjedou jeho vlaky na první „dotovanou” trať z Brna do Bohumína a následně chce uspět v co největším počtu tendrů.

„Krása těch dotovaných linek je, že máte polovinu, tři čtvrtiny zajištěny smlouvou se státem. Nemusíte se snažit držet stoprocentní obsazenost,” říká s nadsázkou Jančura s tím, že někdy je lépe vozit vzduch a mít čisté vlaky.

Související témata:

Doporučované