Hlavní obsah

Žebříčku vévodí američtí technologičtí obři. Evropské značky se ztrácí

Foto: Amazon

Amazon je králem nejhodnotnějších značek světa.

Amazon je nejcennější značkou světa. Společnosti WPP a Kantar dnes zveřejnily žebříček BrandZ. Stovka firem na seznamu prokázala hlavně odolnost vůči krizi, kterou vyvolala pandemie covid-19.

Článek

Navzdory dopadům pandemie koronaviru, které ovlivnily společnosti napříč celým světem, zaznamenaly nejcennější značky světa růst o 5,9 procenta. Jejich celková hodnota dosahuje pěti bilionů dolarů (119 bilionů korun). Před 14 lety celková hodnota stovky největších značek dosáhla jednoho bilionu dolarů.

Podle šéfa BrandZ Davida Rotha firmám pomohla stabilní investice do marketingu. „Růst hodnoty značek v BrandZ ToP 100 ukazuje, že silné značky jsou na tom v současnosti mnohem lépe než v době globální krize v roce 2008. Společnosti více rozumí důležitosti investování do budování značky, takže jsou ve výsledku silnější a odolnější,“ uvedl Roth.

Letošnímu žebříčku kraluje americká společnost Amazon, kterou vlastní nejbohatší muž planety Jeff Bezos. Hodnota největší firmy letošního roku činí 415 miliard dolarů (9,9 bilionu korun). Hned za Amazonem se umístily americké technologické giganty Apple, Microsoft a Google. Jejich kolega Facebook skončil osmý.

V letošní top desítce však zcela chybí evropské firmy, které v ní nefigurovaly ani před rokem. Prvních deset totiž patří především americkým značkám, které doprovázejí asijské společnosti, konkrétně čínská technologická značka Tencent a retail Alibaba.

„Evropské firmy neztrácejí své postavení ani tak ve prospěch těch asijských jako spíše amerických. Odchod evropských firem ze scény nelze přičítat čistě postupující globalizaci a nástupu asijských ekonomik v uplynulém desetiletí. Firmy ze Spojených států totiž svoji pozici naopak dokázaly upevnit,“ okomentoval žebříček hlavní ekonom Czech Fund a člen NERV Lukáš Kovanda.

Americké značky zaplnily polovinu tabulky, čtvrtina pak patřila těm asijským. Z nich pocházelo 17 z Číny. Více než 37 procent všech firem spadá do oblasti technologií.

Podle Kovandy je pro Evropu varovným signálem i to, že její nejhodnotnější firmy nepatří do segmentu technologií, ale do odvětví luxusního zboží. „Luxusní značky těží spíše z historického budování, nikoli tolik z rozvíjení nových výrobních postupů, inovování a vynalézání, tedy z toho, co posunuje ekonomiku jako celek a přispívá zásadně k růstu její produktivity,“ říká Kovanda. V Top 100 se na 19. příčce umístila francouzská oděvní značka Louis Vuitton a na 98. rovněž francouzská kosmetická společnost Lancôme.

Konzultační firma v oblasti výzkumu trhu Kantar realizovala žebříček nejhodnotnějších značek světa pro společnost WPP letos po patnácté. Reporty zahrnují 19 zemí z celého světa. Mezi nimi je i šest evropských států – Francie, Německo, Itálie, Nizozemsko, Španělsko a Velká Británie.

Doporučované