Článek
Pandemie a opakované lockdowny trh zásadně změnily. Pařížská je opakovaně zavřená, luxusní kousky lze - stejně jako jiné zboží mimo to nejnutnější - koupit leda online.
Když je svět „v pořádku“ a mají otevřeno, hodinky tady stojí od 20 tisíc korun, ale také třeba desítky milionů. Společnost Carollinum Tamary Kotvalové provozuje v nejdražší ulici Česka tři butiky.
Limitovanost versus cena
Limitovanost hodinek v těchto buticích je podle Martina Janny, syna Tamary Kotvalové a šéfa butiku Carollinum, důvod jejich ceny.
TOP 5: Žebříček nejdražších hodinek
„A také - vyrobit hodinky je velmi nákladné. Nejde o to, že by je někdo vyrobil za tisíc korun a pak je prodával za dvě stě tisíc. Jde o to, že na ty hodinky musí v procesu vzniku sáhnout spousta velmi proškolených lidí, kteří se to učí 20, 30 let,“ popisuje mravenčí práci hodinářů Martin Janna, manažer butiku.
Největší hodnotu má přitom takzvaná komplikace hodinek. Detail, který je odlišuje od ostatních a vlastní ho jen pár lidí na světě. Jako například chronograf. Může tam být ukazatel měsíční fáze nebo speciální kalendář.
„Umí rozeznávat, jestli je přestupný rok a tak dále,“ vysvětluje zvláštnosti jednotlivých kousků Martin Janna. Jak ujišťuje, u drahých unikátů by to mělo fungovat tak, že je bez přenastavení budou moci používat ještě vnuci dnešních majitelů.
Ty nejdražší hodinky ukazují majiteli třeba přesný čas východu slunce v místě, kde bydlí. V průběhu roku stále jiný. A to je přesně takový unikát, který podle prodejců z Pařížské stojí za oněch 20 milionů. Majitel se může pochlubit něčím, co nikdo jiný nemá. Čím víc komplikací dostane hodinář do jednoho pouzdra, tím vyšší náklady na výrobu – a tedy astronomičtější cena.
Luxusu „není hoden“ každý
Stává se ale i to, že určitá značka konkrétní kousek pro konkrétního zákazníka zamítne. „Ano. Může se stát, že nemá správné portfolio k tomu modelu. Vy vlastně potřebujete vlastnit už nějaké modely té značky, aby oni řekli: Ano, tento klient je ověřený, protože ty kousky sbírá. Takové klienty, kteří jsou, když to tak řeknu, srdcaři,“ vysvětluje strategii švýcarských značek manažer butiku Carollinum.
„Může se dokonce stát, že dostanete dotazník, který před koupí vyplníte. Anebo musíte jít na oběd s majitelem firmy, aby zjistil, jaký jste člověk,“ říká s tím, že teprve pak se rozhodne, zda prodá či nikoliv. Jinými slovy zda dotyčný je nebo není vhodný majitel.
„Je to pouze u limitovaných sérií. Je to zkrátka politika výrobců,“ dodává majitelka butiků s luxusem Tamara Kotvalová.
Obecně jde - co se klientů týče - o lidi, kteří jediným pohledem na strojek vidí spoustu detailů, které běžnému oku zůstávají skryté. Kromě už zmíněných vychytávek je zajímá speciální pouzdro nebo dekorace.