Článek
Pár hodin před finálním rozvázáním vztahů Británie s Evropskou unií panovala v Doveru poklidná atmosféra. Ne ovšem na dlouho. O silvestrovském večeru se do rukou obyvatel doverského okresu dostalo psaní od britského ministerstva dopravy: od léta budou tamní zelené pláně a starověké cesty vystavěné Římany sloužit jako parkoviště pro celní odbavení 1200 nákladních vozů.
VIDEO: 🇬🇧 The first ferry to leave the Port of #Dover in southeast England following the end of the #Brexit transition period set sail at 0745 GMT on Friday pic.twitter.com/ETMXFIxXhH
— AFP News Agency (@AFP) January 1, 2021
Dopis podepsaný britskou členkou vlády Rachel Macleanovou z rezortu dopravy místním oznamuje, že došlo k nákupu pozemků na doverských ikonických křídových útesech. A kvůli novým pobrexitovým podmínkám obchodu s EU, mezi něž patří mimo jiné celní kontrola, na nich vyroste hraniční zařízení. Rezort dopravy chce místo používat od července.
Zástupkyně Zelených pro Dover a Deal Sarah Gleavová Guardianu řekla, že britská vláda držela místní ve tmě. Obává se nyní, že už nemají žádnou možnost, jak výstavbu zastavit.
Od radních v hrabství Kent, pod které Dover spadá, také zjistila, že má parkoviště ulevit nedalekému mezinárodnímu letišti Manston. Tam v posledních dnech parkovaly tisíce náklaďáků poté, co Francie před Británií uzavřela hranice kvůli šíření nakažlivější mutace covidu-19. Rezort dopravy nicméně tato tvrzení odmítl.
„Jsme v pasti“
„Jsem zcela zničená,“ řekla prostě v reakci na nové zprávy podle britského listu The Guardian Charlotte Ashmoreová. Žije v jednom z dobových stavení s výhledem na rozlehlou pláň, kterou brzy zaplní náklaďáky. S velkým parkovacím centrem se podle místních pojí i neustálý zvukový i světelný smog.
„Můj syn je autista a právě kvůli klidu, který tu panuje, jsme se sem před dvěma lety přestěhovali. Nemá rád hluk ani světlo, má z toho úzkosti. Parkoviště náklaďáků tu nechce,“ uvedla Ashmoreová o svém šestiletém synovi Nathanovi. „Zvažuji, že dům prodám, ale nedávno jsme získali pětiletou hypotéku, takže jsme v pasti,“ dodala.
I podle jejího souseda Micka Palmera chyběl ze strany ministerstva dopravy v této věci dialog. Rezort místním podal jen „stručné informace“. Palmer navíc dříve pracoval jako řidič nákladního vozu a sám prý dobře ví, jak potřebná jsou pro řidiče taková parkoviště – a nevěří, že tudy budou nákladní auta pouze projíždět kvůli administrativě, což tvrdí vláda.
„Žiju tady 36 let a žil bych tu celý život. Říkají nám jednu lež za druhou. Žádná země se ke svým obyvatelům nechovala takhle hrozně,“ uvedl Palmer pro Guardian.
Přečtěte si reportáž z Doveru:
„Farageovu garáž“ už vláda staví nedaleko Doveru
Práce na výstavbě hraničního zařízení by měla začít v rámci několika dnů. Podle obyvatel malých vesniček Whitfield a Guston, které plánovanou zástavbu rámují, parkoviště zničí kvalitu jejich života i v dalších směrech.
Dojde podle nich i k poničení životního prostředí včetně oněch římských cest napříč zelenými stráněmi. Gleavová ze Strany zelených si o tamní přírodu dělá starosti. „Mluví se hlavně o místním přístavu, ale vede tudy i stezka North Downs, hlavní cesta vedoucí skrz hrabství Kent. Je tu neuvěřitelná divoká příroda, navíc jde i o oblast s úžasnou produkcí potravin. Což je v pobrexitové době důležité a poslední věc, co chceme, je zničit to,“ uvedla Gleavová.
Ministerstvo dopravy vidí v plánované výstavbě pro Dover pozitiva – přinese podle něj do regionu nová pracovní místa. A i přes direktivní znění dopisu, který obyvatele doverské oblasti rozhořčil, prý bude jejich souhlas a názory pro další kroky stěžejní.
Podobné parkoviště pro nákladní vozy už vláda staví zhruba 40 kilometrů od Doveru v Ashfordu. Jde o zařízení o asi jedenácti hektarech, kterému se podle bulvárního listu The Daily Mail přezdívá „Farageova garáž“, tedy v narážce na šéfa euroskeptické Brexit Party a jednoho z největších propagátorů brexitu Nigela Farage.