Článek
Bětka se plíží po čtyřech po koberci. Najednou poskočí. A zase. Chce tak spolužákům ve třídě pantomimou co nejvěrněji přiblížit zvíře, které žije v českých lesích.
„Tak to musí být rys,“ uhádne Milan po nápovědě, že jde o kočkovitou šelmu s „hezkýma ouškama“.
Skutečně. Rys ostrovid. Další členka Bětčina týmu pak ostatním dětem představuje, co všechno rys dokáže.
„U nás byl stejně jako vlk dlouho vyhuben. Živí se převážně srnci. Ročně může ulovit až padesát jedinců. Rys dokáže skočit až pět metrů daleko,“ čte Amálka výpisky, které její tým připravil.
Takhle vypadá část programu letního kempu, který pro děti ze Základní školy Dobřív na Rokycansku připravily místní učitelky, a to ve spolupráci s Asociací školních sportovních klubů. Akce je stejně jako stovky dalších kempů po celé republice financována z dotace Ministerstva školství, která cílí na snižování negativních dopadů pandemie covidu-19. Pro děti je zdarma.
„Všem dětem jsme na konci školního roku rozdali přihlášky. Některé chtěly dokonce na oba kempy, které pořádáme, ale na to zase nebyla kapacita,“ příbližuje plánování Kateřina Pešková, v běžném roce vyučující pátého ročníku, v létě protentokrát rovněž vedoucí letního kempu.
V Dobřívě je tahle skupinka spolu celý týden. Výlety po okolí střídá s programem kolem školy. Jeden den tak děti vyrazily do Muzea Středních Brd, další dopoledne pak probíraly v interaktivní hodině základy finanční gramotnosti. A nezapomínají ani na sport, který se teď dá navíc jednoduše provázat s probíhající olympiádou.
Nyní je ale tématem česká příroda. Ráno si žáci rozdělení do skupinek na zahradě ulovili obrázky a informace o různých zvířatech českého lesa. Ve třídě si pak z nich vypisovali to nejzajímavější a také se je snažili co nejlépe nakreslit.
Do školy klidně i o prázdninách
To, co by předchozí generace braly jako trest, je pro dnešní děti konečně zábavné vytržení z jednotvárného roku – prázdninový týden trávený ve škole.
„Já jsem tady ráda. Stejně jsme byli teď furt doma,“ říká bez váhání Klárka ve vzpomínce na dobu covidové uzávěry škol.
Dotace Letní vzdělávací kempy 2021
Na podporu letních doučovacích kempů poskytlo Ministerstvo školství 260 milionů korun. Rezort tak chce znovu nastartovat zájem dětí o vzdělávání po distanční výuce. Kempy se konají v červenci a srpnu, mají být pro nejméně 15 dětí a trvat minimálně 40 hodin rozložených do pěti kalendářních dnů. O dotaci nemohly žádat přímo základní školy, ale například neziskové organizace nebo vysoké školy. Maximální možnou podporu 9 milionů korun získala Asociace školních sportovních klubů (AŠSK), která připravila letní vzdělávací kempy v úzké spolupráci s řediteli.
„AŠSK to zorganizovalo výborně. Bez toho by některé děti byly celé prázdniny doma. Jsem ráda, že se podařilo zapojit tolik žáků a hlavně ty, kterým by rodiče třeba podobný kemp nemohli zaplatit,“ říká ředitelka ZŠ Dobřív Lenka Hanzlíková.
Asociace školních sportovních klubů pořádala pilotní projekt letních doučovacích kempů už v loňském roce. Letos mohla díky dotaci pomoci zorganizovat 200 programů přímo na 119 školách.
„Každá škola má jeden nebo dva kempy. Více zájemců jsme bohužel nemohli uspokojit, ačkoliv požadavky byly často vyšší,“ doplňuje prezidentka AŠSK Svatava Ságnerová.
Na nějaké dlouhé povídání ale nemáme čas. Po rychlé svačině se celá skupinka přemísťuje do venkovní učebny. Přírodopis tentokrát střídá výtvarná a tělesná výchova. Pár dětí kope do fotbalového míče nebo trénuje volejbalové údery. Další ve venkovní učebně malují na trička. Jako památku na celý týden si svůj výtvor každý odnese v pátek domů.
„Nedupej, pak se mi to celé houpe. No, tady se mi to už rozpíjí,“ klidní spolužáky při práci malá umělkyně, protože trojúhelník na rukávu chce fixou vyvést co nejpřesněji.
Každý obrázek na tričku je originál. Někteří žáci využívají razítka, jiní se spoléhají jen na vlastní ruku. Jedinou podmínkou je památeční nápis – Cesta do přírody. Tak se letní dobřívský kemp jmenuje. A mimochodem učitelka k němu složila i oficiální báseň.
Cestou přímo do přírody
to nás všechny prostě baví.
Poznat zvěř a také stromy,
Brdy, co nás obklopují…
Venku také sportujeme,
olympiádu sledujeme.
Také trochu tvoříme,
na výlety se těšíme.
A aby byl naplněn poslední rým zcela, je třeba nejen tvořit, ale i chodit. Zatímco nápisy a ornamenty na tričkách schnou ve školní družině, skupinka se po krátké pauze na oběd přesunuje do nedalekého lesa pod vrch s chutným názvem Bábovka. Příznačně také všichni členové výpravy vyrazili s bábovkou v batohu ke svačině.
Místopis ani gastronomie ale není předmětem odpoledního programu. Tou je šipkovaná s úkoly u každého stanoviště. Než ji ale jedna z učitelek připraví, tráví děti vydatný oběd při stavbě domečků pro skřítky nebo bunkrů. Některé staví samy, další vytvořily skupinky. Dohromady se rovněž dává sdružení nekompromisních rozhodčí.
„Za to mraveniště před vchodem vám musíme srazit půl bodu,“ shoduje se bodovací komise, s jejímž názorem se tedy autoři bunkru neztotožňují. A nespokojenost dávají najevo nesouhlasnými výkřiky.
Naopak soulad mezi všemi panuje ohledně vítěze - mechového domečku s vlastní příjezdovou cestou ze štěrku a soukromým lesem ze šišek.
Proč ne znova za rok?
Na šipkovanou se ale už děti zase řadí do týmů, ve kterých pracují celý den. První vyrážejí sovy. Za nimi pak v dvouminutových intervalech ostatní skupiny – vydry, medvědi a sokoli.
Šipka vyznačuje směr cesty. Křížek potom stanoviště s úkolem. Na prvním z nich přiřazují k ptákům Šumavy správná jména. Čáp černý nebo tetřev hlušec dětem nedělá takový problém. Třeba červenka nebo králíček už jsou ale zapeklitější. U dalšího stromu je pak nutné vyřešit přesmyčky. Jinde zase najít zvířatům na obrázku vhodnou potravu.
Končí se ve čtyři opět u školy. Stejně jako celý týden se ale děti sejdou zase další den ráno. V dobřívské škole, kterou tvoří pouze čtyři třídy prvního stupně, budou pořádat dokonce letní kempy dva. Na ten červencový naváže ještě další v srpnu. Ostatně je to věc, kterou by tady klidně pořádali i v letech, kdy už covid snad školy zavírat nebude. Už kvůli dětem, jejichž rodiče si třeba nemohou dovolit poslat děti v průběhu léta na placený tábor.
„Spousta dětí o prázdninách nemá smysluplné vyžití. Za mě má takový letní kemp obrovský význam a já si pro děti ten týden o prázdninách vždycky ráda vyčlením,“ dodává Pešková.