Hlavní obsah

Ze Sydney do Londýna budou létat airbusy, nikoliv boeingy

Ilustrační fotografie.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

Australské aerolinky Qantas upřednostnily pro nejdelší komerční lety stroje Airbusu před Boeingem. Na plánovaných trasách z Austrálie do New Yorku či Londýna bude patrně létat až dvanáct Airbusů A350–1000, a nikoli Boeingy 777X.

Článek

Evropský a americký výrobce letadel o prestižní zakázku soutěžili už od roku 2017. Společnost City cenu objednávky odhaduje až na 3,5 miliardy australských dolarů (55,4 miliardy Kč).

Konečné rozhodnutí se čeká v březnu a první let by se měl uskutečnit v první polovině roku 2023, uvedly aerolinky. Ty se ještě musí dohodnout s piloty ohledně výše platů. „Nabízíme služební postup a zvýšení mzdy, ale na oplátku žádáme (od pilotů) flexibilitu, která by nám umožnila snížit provozní náklady,“ řekl generální ředitel Qantasu Alan Joyce.

Airbus už nezveřejňuje katalogové ceny svých letadel, nicméně agentura Reuters na základě cen z roku 2018 uvedla, že objednávka by mohla dosáhnout výše 4,4 miliardy amerických dolarů (přes 100 miliard Kč). Připomíná ovšem, že při takových zakázkách dostávají letecké společnosti zpravidla velké slevy.

Společnost City dnes odhadla hodnotu kontraktu na tři až 3,5 miliardy australských dolarů (cca 55,3 miliardy korun). Investice bude podle ní rozfázována do tří let.

Superdlouhé lety

Klíčovou technickou překážkou pro aerolinie bylo nalézt stroj, který by vzdálenost zvládl s plným zatížením a zbylo by mu přitom palivo pro případ nouze. Airbus kvůli tomu letadlu A350–1000 přidá palivovou nádrž a zvýší jeho maximální vzletovou hmotnost.

Let ze Sydney do Londýna je dlouhý 17 800 kilometrů a měl by trvat dvacet a půl hodiny. Let o vzdálenosti 16 200 kilometrů ze Sydney do New Yorku zabere o hodinu méně.

V říjnu Qantas vypravil na zkušební let rekordní délky bez přistání mezi New Yorkem a Sydney svůj Boeing 787–9 Dreamliner. V nejlidnatějším městě Austrálie stroj přistál po 19 hodinách a 16 minutách ve vzduchu. Letu se zúčastnila pouze padesátka pozvaných cestujících tvořených převážně zaměstnanci aerolinek a členů posádky. Cílem bylo prověřit emoční a fyzický dopad dlouhých letů na lidský organismus.

Testy podle prohlášení aerolinek sahaly od monitorování mozkových vln, hladin melatoninu a bdělosti pilotů až po sledování vlivu osvětlení, jídla a cvičení na pasažéry. Lékaři totiž varují před zdravotními problémy dlouhého letu, pokud celkový čas ve vzduchu přesáhne pouhých pět hodin.

„Jsme zklamaní, ale respektujeme rozhodnutí Qantasu a těšíme se na pokračování naší dlouholeté spolupráce,” reagovala na rozhodnutí aerolinek společnost Boeing.

Související témata:

Doporučované